responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغارات نویسنده : تلخیص و ترجمه عبدالمحمد آیتی    جلد : 1  صفحه : 90

بيش از همه در حفظ آن مى‌كوشيد. چون ركوع مى‌كرد سه بار مى‌گفت: سبحان ربّى العظيم و بحمده و چون كمر راست مى‌كرد مى‌گفت: سمع اللّه لمن حمده، اللّهم لك الحمد مل سماواتك و مل ارضك و مل ما شئت من شي‌ء. و چون به سجده مى‌رفت سه بار مى‌گفت:

سبحان ربّى الاعلى و بحمده.

بدان اى محمد كه هر عملى كه به جاى آورى تابع نماز توست و بدان كه هر كه نماز را ضايع گذارد اعمال ديگرش را ضايعتر گذاشته.

از خداوندى كه مى‌بيند و ديده نمى‌شود و او از آن جايگاه رفيع به ما مى‌نگرد مى‌خواهم كه ما را و تو را از كسانى قرار دهد كه دوستشان مى‌دارد و از آنها خشنود است، تا ما را از گورهايمان برانگيزاند در حالى كه سپاس او به جاى آورده باشيم و همواره به ياد او بوده باشيم و نيكو پرستشش كرده باشيم و حق او نيكو گزارده باشيم. و به آنچه او براى ما اختيار كرده از دنياى ما و دين ما و آغاز ما و سرانجام ما راضى بوده باشيم. خداوند ما را و شما را در زمره آن پرهيزگاران در آورد كه بر آنها بيمى نيست و محزون نمى‌شوند.

در سفارش به مصريان‌

اى مردم مصر، اگر توانيد كه گفتارتان با كردارتان و نهانتان را با آشكارتان يكى كنيد و آنچه در دل داريد همان باشد كه بر زبان مى‌آريد، چنان كنيد. خداوند ما را و شما را به نيروى هدايت خويش از خطا نگه دارد و ما را و شما را به راه اعتدال راه نمايد. زنهار بپرهيزيد از دعوت اين كذّاب، پسر هند [183] و بينديشيد و بدانيد كه پيشوايى كه شما را به راه هدايت مى‌برد و پيشوايى كه به گمراهيتان مى‌كشد برابر نيستند و جانشين پيامبر و دشمن پيامبر يكسان نباشند.

خداوند ما را و شما را در شمار كسانى در آورد كه دوستشان دارد و از آنان خشنود است.

پيامبر (ص) مى‌گفت: براى امتم نه از مؤمن بيم دارم و نه از مشرك؛ زيرا مؤمن را ايمانش از آسيب رسانيدن بازمى‌دارد و مشرك را خداوند به سبب شركش خوار و رسوا مى‌گرداند، آنچه بر شما از آن بيمناكم منافق است كه داناست و شيرين زبان، چيزها مى‌گويد كه پسند شما مى‌افتد و كارها مى‌كند كه ناپسند مى‌داريد. و پيامبر (ص) گفت: كسى كه اعمال نيكش او را خوشدل سازد و كارهاى زشتش او را غمگين كند، چنين كسى مؤمن حقيقى است. و مى‌گفت: دو خصلت‌اند كه در منافق گرد نيايند سيرت و روش نيكو و آگاهى از سنت پيامبر.

بدان اى محمد، كه فقه پارسايى است در دين خدا و عمل به طاعت او. خداوند ما را و شما را يارى دهاد تا او را سپاس گوييم و ياد كنيم و حقش را ادا نماييم و فرمانبردار فرمان او باشيم.

سپس تو را به ترس از خدا در همه كارهايت از نهان و آشكار و در هر حال كه هستى وصيت مى‌كنم. خداوند ما را و تو را در زمره پرهيزگاران در آورد.

آن‌گاه تو را به هفت چيز وصيت مى‌كنم كه آن هفت همه خصال اسلامى‌اند. از خداى‌

نام کتاب : الغارات نویسنده : تلخیص و ترجمه عبدالمحمد آیتی    جلد : 1  صفحه : 90
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست