نام کتاب : فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول نویسنده : ولایی، عیسی جلد : 1 صفحه : 81
به سكوت برگزار كرده است، شما را از تكليف و تعهد نسبت به آن معاف
كرده است، آن را بههمينصورت پذيرا شويد، خدا فراموش نكرده است. [1]
تبصره: از ذكر كلمه «عفو» معلوم است كه
صرف سكوت مقنن كافى براى آزادى اراده است، و حاجت به تأسيس جديد به نام «اباحه» ندارد.
[2]
اماميه اين موضوع را مستقيما به مسئله خلافت على مرتبط مىدانند. [3] آنان مىگويند طبق
مداركى كه از احاديث در دست است، نسخه كاملى از قوانين شرع را پيامبر (ص) املاء
كرده، و على (ع) نوشته است كه آن نسخه را «جامعه» نامند. [4] بعدا حوادث روزگار مانع
انتشار اين نسخه گرديده است. در فقه با دو عنوان جالب مواجه شديم. الف. كتاب على:
هم اماميه و هم مالكيه از اين كتاب به ما اطلاعاتى مىدهند. ب. صحيفه الفرائض: فقه
اماميه از آن ياد كرده است. بههرحال اماميه در حال حاضر به علت عدم دسترسى به «جامعه»، سكوت قانون را قبول دارند. [5] و اجراى اصول عمليه براى جبران سكوت قانون است.
در فقه اهل سنت فقط ظاهريه و اخبارىها سكوت قانون را مردود مىشمرند. [6]
اصل برائت در قانون اساسى و قوانين عادى
در اصل سى و هفتم قانون اساسى آمده: «اصل برائت است، و هيچكس از نظر قانون مجرم شناخته نمىشود، مگر اينكه
جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.» ماده 356 قانون آيين دادرسى مدنى مىگويد: «اصل برائت است بنابراين اگر كسى مدعى حق يا دينى بر ديگرى باشد بايد آن
را اثبات كند و الا مطابق اين اصل حكم به برائت مدعى عليه خواهد شد.» در ماده 1257 قانون مدنى آمده:
«هركس مدعى حقى باشد بايد آن را اثبات كند.»
سؤال 1: چه فرقى است بين اصل عدم و اصل برائت؟ بين اصل عدم و اصل
برائت عموم و خصوص مطلق است. به مبحث «اصل عدم» مراجعه شود.
سؤال 2: چه فرقى است بين اصل برائت و اصل اباحه؟ شش وجه افتراق بين
آن دو وجود دارد.
به مبحث «اصالة الاباحه» رجوع شود.
[1] . «ما احل اللّه فهو حلال و ما حرم فهو حرام و ما سكت عنه فهو عفو
فاقبلوا من اللّه عافيته فان اللّه لم يكن ينسى شيئا.» امير مؤمنان در نهج البلاغة حكمت 105 مىفرمايد: «انّ اللّه فرض عليكم فرائض فلا تضيّعوها و
حدّ لكم حدودا فلا تعتدوها و نهاكم عن اشياء فلا تنتهكوها و سكت لكم عن اشياء و لم
يدعها نسيانا فلا تتكلّفوها.» خداوند تكاليفى بر شما واجب كرده است، آنها را ضايع نكنيد، و حدّ و
مرزهايى براى شما تعيين كرده از آن تجاوز نكنيد، و از چيزهايى شما را نهى كرده،
حرمت آنها را نگاه داريد و نسبت به امورى سكوت فرموده نه براى فراموشكارى پس خود
را درباره آنها به زحمت نيفكنيد.
[4] . قال الصادق: «صحيفة طولها سبعون ذراعا بذراع رسول اللّه و املائه من فلق فيه و خط على
بيمينه فيها كل حلال و حرام و كل شيء يحتاج اليه الناس حتى الارش فى الخدش»
الوافى، ج 1، جزء 2، ص 135.