responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جواهر الفرایض در ارث (ترجمه) نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 89

باشند، و بر عكس.

مثال ديگر: اگر پسر دختر برادر پدرى و مادرى يا پدرى، با دختر پسر برادر پدرى و مادرى يا پدرى جمع شوند:

الف) اگر يك برادر باشد مؤنث دو برابر مذكر مى‌برد زيرا دختر به واسطه پسر برادر كه مذكر است به ميت تقرب پيدا مى‌كند و پسر به واسطه دختر برادر كه مؤنث است به ميت تقرب پيدا مى‌كند و مذكر دو برابر مؤنث مى‌گيرد لذا 3 كه سهم پسر برادر است به دختر وى داده مى‌شود و 3 كه سهم دختر برادر است به پسر وى تعلّق مى‌گيرد.

ب) اگر برادر متعدّد باشد مال ميان آن دو تنصيف مى‌شود زيرا به هر يك از پسر دختر برادر اول و دختر پسر برادر دوم نصيب يكى از دو برادر تعلق مى‌گيرد.

مثال ديگر: اگر از ميت پسر دختر برادر پدرى يا پدرى و مادرى، و دختر دختر برادر پدرى يا پدرى ومادرى به جامانده باشد:

الف) اگر مادر آن دو يكى باشد (يعنى اين پسر و دختر هر دو از يك دختر برادر باشند) بر اساس قانون‌ «لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ» مال را تقسيم مى‌كنند.

ب) اگر مادر آن دو متفاوت باشد به طور مساوى تقسيم مى‌كنند.

7. اگر اولاد كلالات سه گانه اجتماع كنند:

الف) اولاد كلاله مادرى 3 مى‌برند اگر «من تقرّبوا به» متعدّد باشد يعنى همه فرزندان موجود از يك خواهر يا يك برادر ميت نباشند.

و اگر «من تقرّبوا به» يكى باشد 6 به اولاد او داده مى‌شود.

ب) اولاد كلاله پدرى و مادرى:

1. در صورت تعدّد كلاله امّى (كه 3 ارث مى‌بردند) 3 ارث مى‌برند حال يا به فرض (اگر كلاله پدرى و مادرى دو مؤنث يا بيشتر باشند) و يا به قرابت (اگر كلاله پدرى و مادرى مذكر باشد يا مذكر و مؤنث هر دو باشند كه در اين صورت سهم قرآنى ندارند و به قرابت ارث مى‌برند) و يا به فرض و قرابت هر دو (اگر كلاله پدرى ومادرى تنها يك مؤنث باشد كه 2 (/ 6) به فرض مى‌برد و 3 (/ 6) نيز به كلاله مادرى متعدد مى‌رسد و 6 باقيمانده نيز به كلاله پدرى و مادرى به قرابت ردّ مى‌شود).

2. در صورت وحدت كلاله مادرى باقيمانده سهم كلاله مادرى كه 6 بود به كلاله پدرى و مادرى مى‌رسد حال يا به قرابت و يا به قرابت به فرض هر دو (به بيانى كه در صورت يك گذشت و در اين صورت «فرض» تنها ذكر نشد چون حتماً زياد مى‌آيد و مقدار زايد به قرابت برگردانده مى‌شود).

ج) اولاد كلاله پدرى به خاطر وجود اولاد كلاله پدرى ومادرى ساقط مى‌شوند مثل خود «من تقرّبوا به» كه با وجود كلاله پدرى و مادرى به كلاله پدرى ارث نمى‌رسيد.

نام کتاب : جواهر الفرایض در ارث (ترجمه) نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 89
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست