اصحاب[1] گفتهاند: عقد باطل است و زن از شوهر
خود ارث نمىبرد كه اين سخن جاى بحث دارد.
اگر مرد بيمار همسر خود را
طلاق بدهد، زن تا يك سال از وى ارث مىبرد مگر شوهر بهبودى يابد [و به علت ديگرى
غير از آن بيمارى كه طلاق در آن واقع شده بميرد] يا زن ازدواج مجدّد نمايد.
مرد از زن مادامى كه در
عده طلاق رجعى است ارث مىبرد.
بنابر ديدگاه درست، مرد و
زنى كه ازدواج موقّت كردهاند، هر چند شرط توارث كرده باشند، از يكديگر ارث
نمىبرند. (بنا بر نظر مشهور در ازدواج موقّت زن و شوهر بدون شرط توارث از يكديگر
ارث نمىبرند. و در ثبوت توارث در صورت شرط آن در عقد، اختلاف است. [جواهر 30/
190- 193])
وَلاء:
بر خلاف زوجيّت كه با همه
طبقات ارث جمع مىشد، ولاء مترتّب بر سه طبقه مذكور در باب نسب مىباشد و بسان طبقه
چهارمى است كه در صورت نبود سه طبقه قبل نوبت به آن مىرسد. ولاء داراى اقسامى
است:
قسم نخست: ولاء عتق: آزاد كننده برده در صورت وجود شرايط زير از او ارث مىبرد:
1. برده را مجانى و
تبرّعاً آزاد كرده باشد.
2. از جنايت برده تبرّى
نكرده باشد.
در صورت وجود دو شرط بالا
و در صورتى كه آزاد كننده مرد باشد ارث بَرده و ارث
[1] از آن جمله است:
شيخ صدوق در مقنع، ص 358 و شيخ طوسى در ايجاز، ص 276 و همين رأى را برگزيدهاند:
ابن زهره در غنيه، ص 331 ابن ادريس در سرائر، ج 3، ص 283 محقق حلّى در شرايع، ج
4، ص 835 علامه حلّى در قواعد، ج 2، ص 178 تحرير، ج 2، ص 168 همچنين شهيد اوّل
و شهيد ثانى در لمعه، ص 248، و مسالك، ج 13، ص 177 همين ديدگاه را برگزيدهاند.
صاحب جواهر در ج 39، ص 196 نيز همين ديدگاه را انتخاب كرده است.