موانع و جمعى بسبب توجه بطرف نقيض از جهت تمكن قوت شهوت و غضب و تشبه
ببهايم و سباع و مغرور شدن بشواغل محسوسات از وصول بكراماتى كه او را در معرض آن
آفريدهاند تا بهلاكت ابدى و شقاوت سرمدى رسيدن.
همچنان كمال را مراتب است زياده از مراتب نقصان كه عبارت از آنگاه
بسلامت و سعادت و گاه بنعمت و راحت و گاه بملك باقى و سرور حقيقى و قرة عين كنند
چنانكه فرموده است عز اسمهفَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ
جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ و آنرا در بعضى مقامات
تشبيه بحور و قصور و غلمان و ولدان كنند و در بعضى صور كنايت بلذتى كه لا عين رأت
و لا اذن سمعت و لا خطر على قلب بشرهم بر اين منوال تا رسيدن بجوار رب العالمين و
يافتن شرف مشاهد جلال او در نعيم مقيم پس هركه بخديعت طبيعت از چنين مواهب شريفه
جاودانه اعراض كند و در طلب چنان خساسات بىثبات كه بحقيقتكَسَرابٍ
بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً حَتَّى إِذا جاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً باشد سعى نمايد سزاوار مقت
و غضب معبود خويش شود و استحقاق ازاحت بلاد و عباد (بلا و عناء خ ب) از او و ازاحت
سفه و فساد او از آن در عاجل و استيجاب خسارت و عقوبت و ويل و هلاكت در عاجل كسب
كند اعاذنا الله من ذلك بفضله و رحمته اينست بيان كمال و نقصان نفس بحسب اين موضع
و باللّه التوفيق.
فصل ششم در بيان آنكه كمال نفس انسانى در چيست و كسر كسانيكه
مخالفت حق كردهاند در آن باب
چون از فصل گذشته معلوم شد كه نفس انسانى را كمالى و نقصانى