responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اخلاق ناصري نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 113

حيوانات باهمال سياسات چه علم بضدين يكى بود

پس بهترين مردمان عادل بود و بدترين جاير

و جماعتى از حكماء گفته‌اند كه قوام موجودات و نظام كاينات بمحبت است و اضطرار مردم باقتناى فضيلت عدالت از جهت فوات شرف محبت چه اگر اهل معاملات بمحبت يكديگر موسوم باشند انصاف يكديگر بدهند و خلاف مرتفع شود و نظام حاصل آيد و چون اين بحث بحكمت مدنى و منزلى لايقتر است در شرح امر محبت توقف اولى‌تر

فصل هشتم در ترتيب اكتساب فضايل و مراتب سعادت‌

در علوم حكمت مقرر است كه مبادى اصناف حركات كه مقتضى توجه باشند بانواع كمالات يكى از دو چيز بود طبيعت يا صناعت.

اما طبيعت مانند مبدء تحريك نطفه در مراتب تغييرات مترتبه و استحالات متنوعه تا آنگاه كه بكمال حيوانى برسد.

و اما صناعت مانند مبدء تحريك چوب بوسايط ادوات و آلات تا آنگاه كه بكمال تختى برسد و طبيعت بر صناعت مقدم است هم در وجود و هم در رتبه چه صدور او از حكمت الهى محض است و صدور صناعت از محاولات و ارادات، انسانى باستمداد و اشتراك امور طبيعى‌

پس طبيعت بمنزله معلم و استاد است و صناعت بمثابه متعلم و تلميذ و چون كمال هرچيزى در تشبه آنچيز بود بمبدء خويش پس كمال صناعت در تشبه او بود بطبيعت و تشبه او بطبيعت چنان باشد كه در تقديم و تأخير اسباب و وضع هرچيزى بجاى خويش و تدريج و ترتيب نگاهداشتن بطبيعت‌

نام کتاب : اخلاق ناصري نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 113
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست