اباحه واقعى،
كه مقابل
اباحه ظاهرى
مى باشد،
اباحه اى است
كه براى شىء
اولا و بالذات
بدون در نظر گرفتن
حالات، عوارض
و عناوين
ثانوى، هم چون
اضطرار يا شك
به حكم واقعى
جعل مى گردد;
مانند: حكم به
اباحه نوشيدن
آب.
اباحه
واقعى از
احكام خمسه
تكليفى است.
ايروانى،
باقر، الحلقة
الثالثة في
اسلوبها
الثانى، ج 3، ص 92.
طباطبايى
حكيم، محمد
تقى، الاصول
العامة للفقه
المقارن، ص 481.
جزايرى،
محمدجعفر،
منتهى
الدراية في
توضيح الكفاية،
ج 5، ص 294.
اتحاد طريق
مسألتين
ر.ك: قاعده
اتحاد طريق
اتحاد قضيه
متيقنه و
مشكوكه
ر.ك: وحدت
متعلق يقين و
شك
اتحاد
متعلق يقين و
شك
ر.ك: وحدت
متعلق يقين و
شك
اتحاد
متيقن و مشكوك
ر.ك: وحدت
متعلق يقين و
شك
اتصال
زمان شك و
يقين
عدم فصل
يقين دوم ميان
شك و يقين
مستصحب; از اركان
استصحاب
اتصال زمان
شك و يقين، از
اركان
استصحاب و به اين
معنا است كه
بين زمان شك و
يقين، يقين
ديگرى فاصله
نشود; مثل اين
كه مكلف ديروز
يقين به عدالت
زيد داشته و
امروز يقين به
عدم عدالت و
سپس شك در
عدالت وى پيدا
كند; در اين صورت
يقين به عدم
عدالت، بين
يقين به عدالت
و شك در آن،
فاصله ايجاد
مى كند.
در اعتبار
اتصال زمان شك
و يقين اختلاف
است; برخى از
اصولى ها
همانند مرحوم
«نراقى» آن را
معتبر مى
دانند; ولى
برخى ديگر، هم
چون مرحوم
«نايينى»، بر
اين باورند كه
اتصال زمان شك
و يقين معتبر
نيست، بلكه آن
چه معتبر است،
اتصال «زمان مشكوك
فيه» و «متيقن»
است[1]
نكته: دليل
اعتبار اتصال
زمان شك و
يقين، قول امام
معصوم(عليه
السلام)است كه
فرمود: «لأنك
كنت على يقين
من طهارتك،
فشككت». 2
مرحوم فاضل
نراقى معتقد
است: «فاء» در
«فشككت» بر تعقيب
و اتصال شك و
يقين دلالت مى
كند[3]
1 و 3. خويى،
ابوالقاسم،
مصباح
الاصول، ج 3، ص
(41-40).
[2]حر
عاملى، محمد
بن حسن، وسائل
الشيعه، ج 2، ص 1053
آخوند
خراسانى،
محمد كاظم بن
حسين، كفاية
الاصول، ص 480.
طباطبايى
حكيم، محمد
تقى، الاصول
العامة للفقه
المقارن، ص 454.
نائينى،
محمد حسين،
اجود
التقريرات، ج
2، ص 431.
فضلى، عبد
الهادى،
مبادى اصول
الفقه، ص 117.
نائينى،
محمد حسين،
فوائد
الاصول، ج 4، ص (511-510).
فاضل
لنكرانى،
محمد، سيرى
كامل در اصول
فقه، ج 15، ص 326.
اثر شرعى با
واسطه مستصحب
ر.ك: آثار
شرعى با واسطه
مستصحب
اثر شرعى بى
واسطه مستصحب
ر.ك: آثار
شرعى بى واسطه
مستصحب
اثر شرعى
مستصحب
ر.ك: آثار
شرعى مستصحب
اثر عادى
مستصحب
ر.ك: آثار
عادى مستصحب
اثر عقلى
مستصحب
ر.ك: آثار
عقلى مستصحب
اثر مستصحب
ر.ك: آثار
مستصحب
اجاميع
ر.ك: اجماع
اجتماع
امر استحبابى
و نهى تنزيهى
انطباق هم
زمانِ امر
استحبابى و
نهى كراهتى بر
يك چيز
يكى از
اقسام اجتماع
امر و نهى،
اجتماع امر استحبابى
و نهى تنزيهى
مى باشد و آن
عبارت است از اجتماع
امرى كه از آن
استحباب
استفاده مى
شود با نهيى
كه از آن
كراهت
استفاده مى
شود; مانند: خواندن
نماز نافله در
حمام كه از
سويى امر استحبابى
شامل آن مى
شود و از سوى
ديگر نهى
تنزيهى و
كراهتى نيز به
آن تعلق گرفته
است; و يا مثل: روزه
گرفتن در روز
عاشورا كه از طرفى،
روزه گرفتن در
تمام ايام
مستحب است و
از طرف ديگر
روزه در روز
عاشورا نهى
تنزيهى دارد.
معتقدان به
جواز اجتماع
امر و نهى در
شىء واحد، به
اين مورد
(اجتماع امر
استحبابى و
نهى تنزيهى)
تمسك نموده و
بر اين باورند
كه بهترين دليل
بر جواز امرى،
وقوع آن است،
و از آن جايى
كه احكام خمسه
با هم تضاد
دارند و در اين
جا با هم جمع
شده اند، جواز
از آن فهميده
مى شود; اما
بعضى از
اصوليون، اين
دليل را
نپسنديده و آن
را مردود مى
دانند.
نائينى،
محمد حسين،
فوائد
الاصول، ج 1، ص 439.
آخوند
خراسانى،
محمد كاظم بن
حسين، كفاية
الاصول، ص 196.