نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 518
2- منافقان و منغمران در شقاوت، از آن جايى كه در دركات اسفل
جهنم قرار دارند و موجبات عذاب و آلام و منشأ استجلاب غضب حق در مقام روح آنان
داراى ريشه و بنيان است، چنان عذاب روحى و نفسانى آنان شديد است كه عذاب صورى در
آنان حس نمىشود، چه آن كه شكنجه روحى آن هم در حد اعلاى عذاب، با الم ظاهرى، قابل
مقايسه نمىباشد و متوطّن در درك اسفل، عذاب ظاهر را درك ننمايد و اين، نتيجه
تخليص و تمييز حاصل از اسم رحيم است در اهل نفاق و يا آن كه موطن عذاب، دركات اسفل
است و در دركات اعلى كه جاى عذاب صورى است، مكان استقرار ندارند، يعنى موطن عذاب
آنان در غير دركات اعلاست. فافهم.
3- مرحله غضب
تام، در ازاى رحمت تام است؛ چه آن كه اشخاص معذّب و متألّم به آلام تام و به حسب
مواطن اخروى، در درك اسفل و اعلى قرار دارند. و مشركان و كفار و نواصب به اعتبار
حكم اسم «رحيم» معذب به عذاب خالص مجزّا از رحمت و
متألم به آلام دون لذت، مظهر غضب الهى مىباشند و جماعت مخصوص به عذاب خالص، به
عذاب دائمى گرفتارند، چون عذاب آنان ناشى از همان اسمى است كه در اهل ايمان و
مستحقان رحمت حق، موجب خلاصى از عذاب و آلام است و چون نحوه وجود اين جماعت و
مرتبه وجود آنان، مقام بعد از رحمت حق است، هرگز بوى رحمت به مشام آنان نرسد و در
حق آنان تبدّل به لذت، با تبدّل نحوه وجود آنان ملازم است.
خاتمه
اسماى الهيه به مناسبت لزوم سنخيت بين علت و معلول و وجوب تناسب
بين ظاهر و مظهر، بر مظاهرى حكم نمايند كه با اسم حاكم بر آن، هر اسمى استعدادات
لازمه اعيان را ظاهر نمايد و هر عينى از براى تأثر از اسم مناسب با خود مستعد
مىباشد، لذا اسماى جلاليه و جماليه بر مظاهر سعدا و اشقيا حاكمند. تمامى نعم
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 518