نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 307
مرتبه عقل و سرّ و خفاى نفس كه در آن مقام، نفس محكوم به احكامى است
جدا از بدن و مقام بدنى نفس، مرتبه نازله نفس است نسبت به برخى از نفوس و برخى از
نفوس، مقام و مرتبهاى مترفع از مرتبه جزئى و مجرد برزخى ندارند و در مرتبه تجرد
برزخى توقف نمودهاند.
مسأله اتحاد نفس با بدن و تحقق اين دو بوجودى واحد، متفرع است بر
اتحاد ماده و صورت در جميع موجودات مركب از جهت قوه و فعل. و معناى اتحاد آن است
كه ماده وجودى منحاز و جدا از صورت، وجودى ندارد كه به لحاظ انضمام اين دو، وجودى
واحد واقع در مقوله جوهر بوجود آيد، بلكه در هر شىء مادى و مركب از قوه و فعل،
قوه از باب ابهام و عدم تحصل و ماده از باب آن كه قوة الوجود و جوهر بالقوه است
فقط به جهت فعليت و تحصل تحقق دارد و شىء، وقتى منضمّ به شىء ديگر ملاحظه مىشود
كه در مقام ذات، حقيقتى جدا از مقام انضمام داشته باشد، و انضمام در مرتبه متأخر
از آن، لحاظ شود و بدون صورت، داراى فعليت و تحصل باشد، در اين صورت، خود
بالاستقلال، فعليتى از فعليات است و امكان ندارد از اين جهت، جهت فعليتى به آن
تنويع دهد و آن را داخل نوعى از انواع نمايد [1] و صورت استعدادى انسان در ماده،
طالب يافتن ذات خود و رجوع به مقام جمعى خودش است.
مسأله اتحاد ماده و صورت در باب اتحاد نفس با قواى مبدأ تجلى و واسطه
اظهار افاعيل نفس، با اشكالات روبرو مىشود و اتحاد آن با اعضا و صور مادى بلكه
قواى منغمر در ماده، مستلزم محاذيرى است كه تخلص از اين اشكالات براى متضلّع در
مباحث امور عامه و الهيات، امكان ندارد. و اصولا تصور اتحاد
[1]براى بحث تفصيلى به مقدمه نگارنده به رساله اصول المعارف
آخوند ملا محسن فيض كاشانى رجوع شود، در آنجا به اين لحاظ كه اثبات اتحاد ماده و
صورت يكى از اركان و امرى اساسى در مسأله حركت جوهرى است، مفصل پيرامون اتحاد بحث
كردهايم.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 307