نام کتاب : سه رسائل فلسفى نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 145
از بطون قرآنيه و از فتوح صاحب فتح مطلق است و لسان مرتبه او: ثم دنا
فتدلى فكان قاب قوسين أو أدنى، و يا من لا يشغله شأن عن شأن، (و به اعتبار آنكه
مظهر تام و تمام اسماء حق است)، «اينماتولّوا فثم وجه اللّه» است [1].
بنا بر آنچه ذكر شد، تشخيص اين مراتب و مقامات و تمييز مخاطبان از
يكديگر و فهم آنكه آيات الهيه با اختلاف در مفاهيم و مضامين ناظر به كدام قسم از
اقسام مخاطبان است و بالأخره علم به ارادات و معانى كلام إلهى، مراتب و شئون
خطابات و ارتباط بين اسماء الهيه و مظاهر خلقيه و تطبيق مضامين كتاب تدوين- قرآن-
به كتاب تكوين- نفوس انسانيه- به اعتبار نهايات وجود به حسب ملكات و روحيات حاصل
از اعمال و افعال و تشخيص شئون و احوال مخاطبان كلام إلهى، جلوات و اطوار خطابات
شأن كسى است كه خود محيط به مراتب ملك و ملكوت وجود باشد؛ از اين اينجا ضرورت
احتياج به صاحبان علوم لدنى- اهل عصمت و طهارت- معلوم مىشود.
أعرفكم باللّه، أعلمكم بكتابه
اين خبر از احاديث نبويه است كه محدثان اسلامى از عامه و خاصه نقل
نمودهاند.
شناسايى و معرفت حق اوّل به سه نحو متصور است: معرفت ذات، معرفت صفات
و معرفت افعال.
در كتاب إلهى- قرآن مجيد- از علم به ذات و علم به صفات و اسماء و علم
به افعال الهيه بحث و گفتگو مىشود و غايت خلقت انسانى و علت غايى خلقت حقايق
ملكوتى و موجودات واقع در مواطن غيب و سكان ملأ اعلى معرفت حق و عرفان جمال و جلال
وجود مطلق همان معرفت حق است كه اصل الأصول علم اعلى به شمار مىرود و نزد اهل
عرفان علم به ذات و
[1]جميع مراتب و مقاماتى كه براى خاتم انبياء حاصل شده است،
براى صاحب إرث محمدى كمّل از اوليا، يعنى عترت طاهرين او به تبع و بالوراثه ثابت
است و آنها نيز مظهر تام اسماء و صفات حقّند و خلافت آن بزرگواران، خلافت تامه
الهيه است و آنچه از فيوضات عامه و خاصه و از حق صادر و نازل شده است، از دايره
وجود آنان خارج نيست.
نام کتاب : سه رسائل فلسفى نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 145