نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 88
و به استثناى دو- سه فن
مانند تاريخ و انساب و عروض عموماً خانهزاد اين كتاب آسمانى هستند.
مسلمانان به راهنمايى بحث
و كنجكاوىهاى دينى به تدوين اين علوم پرداختند كه عمده آنها از ادبيات عربى علم
نحو، صرف، معانى، بيان، بديع، لغت، مىباشد و از فنون مربوط به ظواهر دينى علم
قرائت، تفسير، حديث، رجال، درايه، اصول، فقه مىباشد.
شيعه نيز به نوبت خود در
تأسيس و تنقيح اين علوم سهم به سزايى دارند بلكه مؤسس و مبتكر بسيارى از آنها شيعه
بوده است چنانكه نحو (دستور زبان عربى را) ابوالاسود دئلى كه از صحابه پيغمبر
اكرم صلى الله عليه و آله و على عليه السلام بود به املأ و راهنمايى على عليه
السلام تدوين نمود و يكى از بزرگترين مؤسسين[1] علوم فصاحت و بلاغت (معانى و بيان و بديع) صاحب بن عباد شيعى از
وزراى آل بويه بود و اولين كتاب لغت[2] كتاب العين است كه تأليف دانشمند
معروف خليل بن احمد بصرى شيعى است كه واضع علم عروض بوده است و هم در علم نحو
استاد سيبويه نحوى مىباشد.
و قرائت عاصم[3] در قرآن به يك واسطه به على عليه
السلام مىرسد و عبدالله بن عباس كه در تفسير مقدمترين صحابه شمرده مىشود شاگرد
على عليه السلام مىباشد و مساعى اهل بيت عليهم السلام و شيعيان شان در حديث و فقه
و اتصال فقهاى اربعه و غير آنها به امام پنجم و ششم شيعه معروف است و در اصول فقه
نيز پيشرفت عجيبى كه در زمان وحيد بهبهانى (متوفاى 1205) و بالاخص بهدست شيخ
مرتضى انصارى (متوفاى سال 1281 هجرى قمرى) نصيب شيعه شده هرگز با اصول فقه اهل سنت
قابل مقايسه نيست.
[1] . ابنخلكان، وفيات
الاعيان، ص 78 و اعيان الشيعه، ج 11، ص 231
[2] . وفيات الاعيان، ص
190 و اعيان الشيعه و ساير كتب تراجم