نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 76
گفتار و رفتار پيغمبر اكرم
صلى الله عليه و آله و حتى سكوت و امضاى آن حضرت براى ما، مانند قرآن حجت نبود
آيات مذكوره مفهوم درستى نداشت، پس بيان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله براى
كسانى كه از آن حضرت مىشنوند يا با نقل قابل اعتماد نقل مىشود حجت و لازم الاتباع
است و همچنين با تواتر[1]
قطعى از آن حضرت رسيده است كه بيان اهل بيت وى مانند بيان خودش مىباشد و به موجب
اين حديث و احاديث نبوى قطعى ديگر بيان اهل بيت تالى بيان پيغمبر اكرم صلى الله
عليه و آله مىباشد و اهل بيت در اسلام سمت مرجعيت علمى داشته در بيان معارف و
احكام اسلام هرگز خطا نمىكنند و بيانشان به طريق مشافهه يا نقل قابل اعتماد و حجت
است.
از اين بيان روشن مىشود
كه ظواهر دينى كه در تفكر اسلامى مدرك و مأخذ مىباشد دو گونهاند: كتاب و سنت و
مراد از كتاب ظواهر آيات كريمه قرآنى مىباشد و مراد از سنت حديثى است كه از
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام رسيده باشد.
حديث صحابه
اما احاديثى كه از صحابه
نقل مىشود اگر متضمن قول يا فعل پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله باشد و مخالف با
حديث اهل بيت نباشد قابل قبول است و اگر متضمن نظر و رأى خود صحابى باشد داراى
حجيتى نيست و حكم صحابه مانند حكم ساير افراد مسلمانان است و خود صحابه نيز با
يكنفر صحابى معامله يكنفر مسلمان مىكردند.