نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 14
(سيسيل) و با اتراك در
شرق اروپا. در هر دو مورد تماس با اسلام بهصورت سنى آن بود و رابطه با تشيع محدود
به روابط نسبتاً سرّى و محدود با برخى حوزههاى اسماعيلى در فلسطين در جنگهاى
صليبى و شايد در برخى مراكز اندلس گرديد.
مغرب زمين هيچگاه قبل از
دوران جديد، با عالم تشيع و مخصوصاً ايران شيعه تماسى نداشت و با فرهنگ ايران
اسلامى نيز براى اولين بار در هند آشنا شد.
به هرحال به اين علل و
شايد جهت كوشش غربيان در تحقير آن جوانب از اسلام كه جنبه عقلى آن قوى است، تشيع
هيچگاه چنانكه واقعاً در تاريخ اسلام وجود داشته و هنوز نيز مذهب دهها ميليون
فرد ايرانى و عرب و پاكستانى و هندى و غيره را تشكيل مىدهد، خارج از جهان پيروان
اين مذهب شناخته نشده است و در مغرب زمين همان نظر مستشرقان قرن گذشته كه تشيع را
يك «بدعت» در اسلام مىدانستند در اكثر محافل پذيرفته شده و حتى برخى تشيع را
اختراع عدهاى دشمنان اسلام در قرون بعدى مىدانند. نگاهى به چند كتاب معروف موجود
كه يا مربوط به تشيع مىباشد و يا در آن اشارهاى به تشيع شده است جهت اثبات اين
ادعا كافى است.
با توجه به اين زمينه و
نحوه تفكر جديدى كه به تدريج بر تحقيق درباره اديان در مغرب زمين و مخصوصاً در
ممالك انگلوساكسون حكمفرما مىشود، ضرورت يك سلسله تحقيقات اصيل درباره شيعه هر
روز بيشتر احساس مىشود.
بعد از جنگ بينالمللى به
تدريج در آمريكا و سپس انگلستان به اين نكته برخوردند كه بهترين معرّف يك دين،
فردى است كه از درون آن دين به آن مىنگرد، و صرف توصيف «عينى» يك دين مخصوصاً
توسط كسى كه يا اصلا به دين اعتقاد ندارد و يا دين خاصى را كه مورد مطالعه اوست،
از بدو امر مطرود و بىاساس مىشمارد، به هيچ وجه كافى نيست.
كشف اين حقيقت توأم با
احتياج روز افزون خواص متفكران مغرب زمين و
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 14