نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 102
خود و جهان را مىيابد؛
يعنى شك ندارد كه (او هست و چيزهاى ديگرى جز اوهست) و تا انسان انسان است اين درك
وعلم در او هست و هيچگونه ترديد بر نمىدارد و تغيير نمىپذيريد.
اين واقعيت و هستى كه
انسان در برابر سوفسطى و شكاك اثبات مىكند ثابت است و هرگز بطلان نمىپذيرد؛ يعنى
سخن سوفسطى و شكاك كه در حقيقت نفى واقعيت مىكند هرگز و هيچگاه درست نيست پس
جهان هستى واقعيت ثابتى در بر دارد.
ولى هر يك از اين
پديدههاى واقعيتدار كه در جهان مىبينيم دير يا زود واقعيت را از دست مىدهد و
نابود مىشود و از اينجا روشن مىشود كه جهان مشهود و اجزاى آن خودشان عين واقعيت
(كه بطلانپذير نيست) نيستند بلكه به واقعيتى ثابت تكيه داده با آن واقعيت،
واقعيتدار مىشوند و به واسطه آن داراى هستى مىگردند و تا با آن ارتباط و اتصال
دارند با هستى آن هستند و همينكه از آن بريدند نابود مىشوند.[1] ما اين واقعيت ثابت بطلانناپذير را
(واجب الوجود) خدا مىناميم.
نظرى ديگر از راه ارتباط
انسان و جهان
راهى كه در فصل گذشته براى
اثبات وجود خدا پيموده شد، راهى است بسيار ساده و روشن كه انسان با نهاد خدادادى
خود آن را مىپيمايد و هيچگونه پيچ و خم ندارد ولى بيشتر مردم به واسطه اشتغال
مداوم كه به ماديات دارند و استغراقى كه در لذايذ محسوسه پيدا كردهاند رجوع به
نهاد خدادادى و فطرت ساده و بىآلايش برايشان بسيار سخت و سنگين مىباشد.
[1] . در كتاب خدا
(ابراهيم، آيه 10) به اين برهان اشاره كرده مىفرمايد:
«قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»؛ آيا مىشود در خدا شك كرد خدايى كه آسمانها و زمين را بهوجود
آورده- عدم را شكافته و آسمانها و زمين را پديدار ساخته است
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 102