نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 639
نه مقامى است در آدم مقام معدن و نبات به ازاى نقدين، و محرّكه
عامليّه و محرّكه شوقيّه و مدركه جزئيّه، به ازاى انعام ثلاثه و عقول اربعه كه
حاصل مىشوند از حركات و ادراكات جزئيّه و تصرّفات متصرّف به منزله غلات اربع در
خرمن و انبارند. مثنوى
گر، نه موشِ وهم، در انبار ماست
گندمِ تحصيل چلساله كجاست؟
[1] و به وجهى، عقول اربعه و معقولات متّحده با آنها، جميعا غلاتند و
انبار غلاتند كه داراى اينهايند به نحو أتمّ، چون روح القدس و عقول فعّاله كه
خزائن صورند، به لسان قرآنى، قال تعالى: «وَ إِنْ مِنْ
شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ».[2] وجه ديگر، در تسعه انسانيّه آن است
كه: رؤساى قواى نباتيّه سه تاست؛ غاذيه و ناميه، و مولّده. و قواى حيوانيّه سه
تاست؛ مبدأ ادراك، و مبدأ شهوت، و مبدأ غضب. و عقل او سه مرتبه دارد: عقل بالملكه،
و عقل بالفعل، و عقل مستفاد. و امّا عقل بالقوّه- كه عقل هيولانىاش گويند- در
شمار نمىآيد، چرا كه: «قوّة الشّيء ليست بشىء»، سيّما در مقام زكوى بودن آن.
پس، مىگوئيم: چنانكه
نعمتهاى ظاهرى زكات دارد، نعمتها و آلاء باطنى نيز «زكات» دارد، و زكات آنها را
بايد انفاق «فى سبيل اللّه» كرد و اطلاق آيه:
«وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ»[3] سيّما آيه: «لَنْ تَنالُوا
الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»،[4] شامل است اينها را و زكات اينها، صرف
كردن اينهاست، در طلب ملايمات غير خود، از مستحقّين، قولا و حالا. پس، بايد صرف
كند زكات «ابصار» را در امور مسلمين، سيّما فقرا و مساكين، و زكات «استماع» را، در
شنيدن استغاثه ملهوفين، و هم چنين [است] در باقى مشاعر ظاهره.
و صرف كند زكات «تخيّل»
را، در تنظيم امورشان به وجه احسن، و زكات «وهم» را، در ادراك محبّت به فقراء صاحب
فقر «نورى» و فقر «صورى» و ادراك كراهت از
[1] - «مثنوى»، دفتر 1/10- رمضانى- ج 1/ 25- نيكلسون- و ج 2/ 102- جعفرى-
[2] - حجر/ 21.
[3] - سجده/ 16.
[4] - آل عمران/ 86.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 639