نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 598
بيت
آتش كه ظلم دارد، مىميرد و كفن نى
دودِ سيه، حنوطش خاكِ كبودِ بستر
و هم چنين، خانه دلى كه
سگ نفس امّاره داشته باشد، يا تمثال خيال باطل، چه باشد و وقتى نقشهاى مصحف مصادم
حضور در نماز است، و هرگاه نماز در بيتى كه مجوسى مشرك در آن باشد، شرك خفى در
قلب، حسابش معلوم است: «انّ دبيب الشّرك فى امّتى اخفى من دبيب النّملة السوداء فى
اللّيلة الظّلماء على الصّخرة الملساء»[1] و از اينها كه گفتيم، استنباط كن، اسرار مكروهاتى را كه نگفتيم.
مسألة: جايز نيست
ايستادن زن، برابر مرد، در حال نماز
، چه جاى پيش ايستادن؟ و
اصحّ، تحريم است. و فرق نيست، ميانه محرم و اجنبيّه و مقتديّه و منفرده، و بعضى
رفتهاند به سوى جواز با كراهيّت. و زايل مىشود منع، با حايل، يا با بعد ده ذرع،
يا تقديم مرد، هر چند سر زن، برابر قدم مرد باشد.
سرّ: «الرّفيق ثم الطّريق»، دو راهرو، در سير و سلوك تكليفى، بايد هم قدم
باشند، تا توانى در توان متطرّق نشود، و در عبادات تكوينيّه، هرگز «مرد» و «زن»
برابر نبودهاند و «بالعدل قامت السّماوات و الارض»[2]، و عدل، وضع شىء است در موضعش.
پس، در عبادات تكوينيّه،
يك طايفه از مردان «وجودات امكانيّه» اند، امكان به معنى فقر و تعلّق، و يك طايفه
از زنان «اعيان ثابته» و «ماهيّات» امكانيّهاند، امكان به معنى سلب الضّرورة و
استواء النّسبة، و يك طايفه از مردان، اسماء اللّه فعّالهاند، در وجودات و
مربّيات، و يك طايفه از زنان، مظاهر و مربوبات منفعلهاند، و طايفه ديگر از مردان،
صور و قواى فعليّه، و يك طايفه از زنان، مواد و قواى منفعله.
و هم چنين، عقول و نفوس،
باز از وجهى، نفوس و ابدان و آباء سبعه و امّهات
[1] - «وسائل الشيعة»، ج3/ 409 و ج 18/ 558. حديث اينگونه است: انّ الشّرك اخفى من دبيب النّمل ... علىصفاء سوداء. و نيز: ج 11/ 498.
[2] - «شناخت اسلام»/121 و «تفسير نمونه»، ج 18/ 281 و 282.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 598