نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 590
مسألة: از نمازهاى
مندوبه، نوافل مبتدئه است
و از آن جمله است نيز،
مندوباتى كه سببى دارند، مثل نماز تحيّت مسجد و مثل نماز زيارت، و افضل نمازهاى
مندوبه «رواتب يوميّه» است كه ضعف فرايض يوميّه است، سى و چهار ركعت است:
هشت ركعت نافله نماز ظهر
است، پيش از آن، و هشت ركعت براى نماز عصر، پيش از آن، و چهار ركعت براى نماز
مغرب، بعد از آن، و دو ركعت نشسته كه يك ركعت ايستاده محسوب مىشود و از اين جهت،
آن را «وتيره» گويند، بعد از عشاء و هشت ركعت نافله شب، و دو ركعت «شفع»، و يك
ركعت «وتر»، و دو ركعت نافله نماز صبح، پيش از آن، و در سفر، نوافل منتصف مىشود و
هفده ساقط مىشود كه رواتب رباعيّات مقصورهاند؛ شانزده ركعت ظهرين و وتيره عشا.
سرّ: اينها نوافلى است كه حق تعالى در حديث
قدسى فرموده: «انّ العبد ليتقرب الىّ بالنّوافل حتى احببته ..»[1]- الحديث- و در لسان مقرّبين «قرب
نوافل» و «قرب فرايض» متداول است[2] و غير يكديگرند كه در «قرب نوافل»، حق، سمع و بصر عبد مقرّبش مىشود
كه در اين حديث قدسى آمده كه: «فاذا احببته كنت سمعه ..».[3] اه مثنوى
چون بمردم، از حواس بو البشر
حق مرا شد، سمع و ادراك و بصر
[4] و در قرب «فرايض»، عكس مىشود كه در اخبار آمده است: «علىّ عليه
السّلام عين اللّه النّاظرة و اذنه الواعية و يده الباسطة»[5]، پس آنچه عارف گفته است كه:
علم حق، در علم صوفى گم شود
اين سخن، كى باور مردم شود؟
[1] - «بحار الانوار»، ج14/ 289.
[2] - بنگريد به: «قربينفرايض و نوافل»، مندرج در «فوائد؛ در عرفان و فلسفه و تصوف»، صدوقى سها، چاپ اوّل1383/ 160- 162.
[3] - «بحار الانوار»، ج14/ 289.
[4] - «مثنوى»، دفتر 1/62- رمضانى- 1/ 192- نيكلسون- و ج 2/ 452- جعفرى-
[5] - «بحار الانوار»، ج24/ 198.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 590