نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 470
مِنْ أَمْرِهِ عَلى
مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ».[1] هرآينه، مشاعر او نيز، از صورت متمثّله «ملك بين يديه» بهرهور
گردد، چه هر معنيى را «صورتى»، و هر حقيقتى را «رقيقه» مىباشد.
پس، هيكل او را بيند به صورت اصبح اهل زمان، و كلمات او را- كه كلمات
نازله من عند اللّه است و اكسيه و اكسون حقايق علميّه و معانى مجرّده است- در افصح
عباراتى و ابلغ الفاظى شنود، و حضرت مصطفى صلّى اللّه عليه و آله جبرئيل عليه
السّلام را به صورت «دحيه»- كه اصبح[2] اهل آن زمان بوده- مىديده. پس، آن كلام، كلام خداوند است- جل شأنه-
اگر چه نخست بر لسان جبرئيل و پس از آن، بر لسان بشرى حضرت جارى بوده، چه اينها از
خود چيزى مشوب نكنند، زيرا كه جبرئيل عليه السّلام [به طور] دائم، غرق شهود حق
تعالى است و نظر به هستى خود ندارد و حضرت نبى صلّى اللّه عليه و آله در مقام
انسلاخ وجود كونى «كالميّت بين يدى الغسّال» است؛ از خود اراده و قدرتى و كلامى
ندارد. مثنوى
اين همه آوازها، زان شه بود
گرچه از حلقوم عبد اللّه بود
[3] پس، قواى ظاهره و باطنه نبى، مشايعت روح قدسى او كنند، به سبب
انقياد فطرى و ترفّع و حريّت او از اكوان، و لامحاله ادراك كنند در عين يقظه
«حقايق» و «معانى» را، به صورى كه به مراتب، اقوى از صور طبيعيّه باشند، اقوى بودن
صور صرفه، از صور مختلطه- چنان كه گذشت-
و اين صور و رقايق، از
باطن به «ظاهر» آيند، به خلاف صور ظاهريّه كه از ظاهر به «باطن» روند، و بعضى از
متفلسفه، آن محسوسات حضرت نبى را، از مبصرات و مسموعات و غيرهما، از قبيل صور
ذهنيّه دانستهاند، نعوذ باللّه تعالى من هذه العقيدة الفاسدة!
فصل: «ولايت»، اطّلاع بر
حقايق الهيّه است
، از معرفت «ذات» و «صفات»
و «افعال»، به نحو شهود. و «نبوّت» هم، اين است، مع شيئى زايد كه تبليغ احكام و