responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 272

ايشان از اثبات «وسايط» عقليّه و نفسيّه و قوا و طبايع، نيست مگر تنزيه ذات اقدس و ملائكه مقرّبين و قدّيسين كه مزاولت امور خسيسه، به اهل قدس مناسبت ندارند و سلطان حقّ حقيقى را، جنود «لا تحصى» است: «وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ». [1] و شهادت مى‌دهد به اين، كتب ايشان در عنايات حق به خلق، اشياء و كتب تشريح.

و آنچه از حكم و مصالح نوشته‌اند كه وسايط به حول و قوّت او تاثير مى‌كنند و قول: «لا مؤثّر فى الوجود الّا الله» [2] از الهيّين است كه در السنه اشاعره متداول شده و همه را چون «قلم» در دست «كاتب» مى‌دانند. پس، مصوّره، خامه مصوّره حقيقى است، ليكن ما را نظر اسباب سوزى هست كه همه قدرت‌ها را و تأثيرها را متدلّى به حضرت اقدس ديده، قدرت فعليه او مى‌بينيم.

مثنوى‌

ديده خواهم، سبب سوراخ كن‌

 

تا سبب را بركند، از بيخ و بن‌

 

گفتيم سابق، ديگران «شمس» مى‌بينند، فاعل «نهار» و اهل توحيد اخصى، «نور الانوار» و «نار» مى‌بينند و منضج و معدل و غير اين از آثار، و اهل توحيد واحد قهّار:

«اقرأ و ارقا». [3] پس، سخن ما با ايشان، اين است- كه چنانكه در باب عموم قدرت او گفتيم- كه: حقير را جليل ببين! بيت‌

ديده پاك، اين چنين بيند

 

نازنين، جمله نازنين بيند

 

و جهت نورانيّت و خيريّت كه «بود» است در هر موجود، و غير او «نابود» در همه صورتش مشاهد باشد و بعد از اين تبدّل نظر، مطلق وجود را به او نسبت ده كه «لا حول و لا قوّة الّا باللّه العلىّ العظيم». [4] پس، امور عظيمه مثل عجايب خلقت آدمى را، چه داعى كه به او نسبت ندهى؟ و آراسته و پيراسته است و همه خيريّت و


[1] - مدّثر/ 34.
[2] - «تفسير مثنوى»، ج13/ 479 و 480. استاد جعفرى، از اين قاعده، با عنوان «اصل خالقيّت خداوندى» يادكرده است. «جبر و اختيار»/ 227.
[3] - بخوان و بالا بيا،«بحار الانوار»، ج 92/ 197 و 198 و ج 8/ 186.
[4] - «بحار الانوار»، ج95/ 419 و 420.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 272
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست