يك سو، و اكرام و احترام
آدم از سوى ديگر بود؛ چرا كه اهلبيت عليهم السلام در صلب آدم بودند.[1] از ظاهر بيشتر تفاسير
برمىآيد كه مسجود بودن را مختص شخص آدم عليه السلام دانستهاند؛ ولى برخى سجده
ملائكه را ويژه شخص آدم ندانسته و گفتهاند: اين سجده براى همه فرزندان آدم و حيات
انسانى بوده و آدم عليه السلام از باب نمونه و به نمايندگى از طرف همه افراد
انسان، مسجود فرشتگان قرار گرفته است. براى اثبات اين مطلب سه دليل ذكر شده است: 1. سجده بر آدم فرع خلافت
او است و چون خلافت مذكور در آيات 30- 33 از سوره بقره/ 2 به همه آدميان مربوط است
و به شخص آدم اختصاص ندارد، سجود ملائكه نيز براى آدم و تمام فرزندان او است. 2.
ابليس آن گونه كه از آيات 16- 17 اعراف/ 7؛ 39 حجر/ 15؛ 82 ص/ 38 برمىآيد، بدون
واسطه قرار دادن آدم و بدون اختصاص به او، درصدد انتقامجويى از فرزندان وى برآمده
و به آنان تعرض كرده است. 3. خداوند در آيات 33 و 35 بقره/ 2، و 117 طه/ 20، آدم
عليه السلام را مخاطب قرار داده است؛ ولى در آيه 27 اعراف/ 7، همه فرزندان او
مخاطباند.[2] گفته شده: اين سجده در
حقيقت، احترام به انسانيّت، به ويژه اهلبيت رسالت عليهم السلام بوده است؛
همانگونه كه امام على عليه السلام در حديثى مىفرمايد: خداوند ما را در صلب آدم
قرار داد و فرشتگان را فرمود كه براى ما بر او سجده كنند.[3] برخى نيز آدم عليه السلام را الگويى براى انسان كامل بر شمرده و
گفتهاند: اين مقام مخصوص شخص آدم عليه السلام نيست؛ بلكه متعلّق به انسان كامل
است.[4] بيشتر مفسّران، همه
فرشتگان را مأمور به سجده دانسته و به جمع بودن «ملائكه» و آمدن «ال» بر آن و
تأكيدش با «كُلُّهم أَجمَعونَ» و نيز استثناى
ابليس ازجمع ملائكه در آيه «فَسَجَدَ الملل-
كَةُ كُلُّهُم أَجمَعونَ إِلَّا إِبليس» (حجر/ 15، 30- 31
و ص/ 38، 73- 74)[1]. عيون اخبار الرضاعليه السلام، ج 1، ص 541، نورالثقلين، ج 1، ص 58 [2]. الميزان، ج 8، ص20 و 21؛ الفرقان، ج 8- 9، ص 42- 43 [3]. الفرقان، ج 8- 9،ص 42- 43 [4]. تفسير موضوعى، ج6، ص 210