responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اعلام القرآن نویسنده : فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 476
روايت، ابوطالب دليل عدم اظهار اسلام خود را بيان مى‌دارد؛ با اين حال تأكيد مى‌كند كه بر دين پدرانش مى‌ميرد.
مفسران با استناد به آيه 219 شعراء/ 26 «و تَقَلُّبَكَ فِى‌السجِدين» بر اين باورند كه پدران پيامبر همه موحّد بوده‌اند. [1] بنابراين، اگر ابوطالب بر دين پدرانش كه اجداد پيامبر هستند از دنيا رفته باشد، موحّد بوده و دليلى بر كفر او نيست. در روايات چندى از امام‌باقر و صادق عليهما السلام‌ [2] و نيز ابن‌عباس و مجاهد، [3] آيه اخير به انتقال پيامبر از اصلاب انبيا به انبياى ديگر تا پدر و مادرش كه نشانه ايمان همه پدران و مادران پيامبر است، تفسير شده است.
قرطبى نيز در تأييد روايتى از عايشه مبنى بر اين كه خداوند، پدر و مادر پيامبر را پس از بعثت وى زنده كرد و آن‌ها به وى ايمان آوردند، [4] مى‌گويد: احياى آن دو عقلًا و شرعاً ممتنع نيست و من شنيده‌ام كه عمويش ابوطالب را نيز زنده كرد و او به پيامبر ايمان آورد. [5]
احمد زينى دحلان بر آن است كه بسيارى از دانش‌مندان محقق، عارفان و ارباب كشف و شهود از جمله قرطبى، سبكى و شعراوى به نجات ابوطالب معتقدند. [6] وى در پاسخ به اين پرسش كه چرا پيامبر ابوطالب را با صراحت مسلمان معرفى نكرد، مى‌گويد:
شايد خداوند به جهت به دست آوردن دل مؤمنان امر ابوطالب را مبهم گذاشت؛ زيرا پدران آن‌ها كافر بودند و ابوطالب را نيز كافر مى‌پنداشتند و چنان‌چه پيامبر به ايمان او تصريح مى‌كرد، پذيرش آن بر اصحاب سنگين بود كه ابوطالب اهل نجات باشد؛ ولى پدران آن‌ها معذب باشند. [7]
4. آيه 67 مائده/ 5: «يايُّهَا الرَّسولُ بَلّغ ما انزِلَ الَيكَ مِن ربّكَ و ان لَم‌تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ و اللَّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ‌ اى پيامبر! آن‌چه را از سوى پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى، پيامش را نرسانده‌اى و خدا تو را از گزند مردم نگاه مى‌دارد.»
[1]. اسنى‌المطالب، ص59
[2]. مجمع‌البيان، ج 7،ص 324؛ نورالثقلين، ج 4، ص 69
[3]. الدرالمنثور، ج 6،ص 331- 332
[4]. الروض الانف، ج 2،ص 187
[5]. تفسير قرطبى، ج 2،ص 64؛ تفسير ابن‌كثير، ج 2، ص 408
[6]. اسنى‌المطالب، ص61
[7]. همان، ص 65- 66
نام کتاب : اعلام القرآن نویسنده : فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 476
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست