- اگر انسان براى انجام عملى مثلا ساختمان يا دوختن لباس معينى يا
غير اينها اجير شود و شرط نشده باشد كه اجير شخصا و بالمباشره عمل را انجام دهد،
آنگاه شخص ديگرى بعنوان تبرع و مساعدت اجير كار او را انجام دهد در اين صورت اجير
مستحق اجرة المسماة هست يا خير.
ج
- بلى در مفروض سؤال اجير مستحق اجرة المسماة است و اگر بعكس واقع
شود يعنى شخص مذكور عمل را بعنوان تبرع و مساعدت صاحب كار انجام دهد اجير استحقاق
چيزى ندارد بلكه اجاره به جهت فوت محل آن باطل مىشود و آن شخص هم كه كار را انجام
داده نمىتواند از صاحب كار اجرت بگيرد چون عمل را به امر صاحب كار انجام نداده.
س 136
- كسى جهت روضه يا قرآن يا دعا يا استخاره قرار بگذارد كه اين قدر
اجرت مىگيرم چه صورت دارد.
ج
- اجرت گرفتن در مقابل عملى كه بر او واجب نيست مثل روضه يا قرآن يا
استخاره يا دعا براى غير ظاهرا اشكال ندارد.
س 137
- شخصى ملكى داشت كه در دست زارعى بود چند سال قبل در اثر اختلافات
خواست از او بگيرد و به شخص ديگر اجاره بدهد يكى از بستگان زارع مذكور براى اين كه
ملك را از دست آن زارع نگيرند و بغير ندهند به نام خود به مدت چهار سال اجاره كرد
و در دست همان زارع بود بيان فرمائيد در پايان مدت چهار سال تخليه ملك و اجرة
المثل به عهده شخص مستأجر است يا به عهده زارع مزبور.
ج
- در فرض سؤال كسى كه ملك مرقوم را اجاره كرده بايد مال الاجاره آن
را كه در عقد اجاره معين شده بدهد و مكلف است آن را تخليه كند و بر كسى كه ملك در
تصرف او است نيز واجب است از آن رفع يد كند و به مالك تحويل بدهد.