responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 2  صفحه : 435

در اختيار مؤمنين قرار بگيرد و اگر در معرض انتفاع براى دفن اموات نباشد متولى موقوفه اگر متولى داشته باشد و الا مجتهد جامع الشرائط يا مأذون از قبل او مى‌تواند زمين را به غارس يا ديگرى بفروشد و زمين ديگرى محل مناسب براى قبرستان خريدارى نمايد و اگر معلوم نباشد كه تصرف عدوانى است مثل اين كه موات بودن زمين محتمل باشد و پس از مخروبه و متروك شدن قبرستان آن را احيا كرده يا اين كه مدعى بلا معارض باشد كه از مجتهد جامع الشرائط خريدارى كرده و صحت ادعايش محتمل باشد يا دليلى شرعى معارض با (يد) او نباشد جائز نيست از او گرفته شود و كيف كان شهرت وقف در اثبات آن كافيست.

س 1241

- زيد خانه‌اى جهت امام راتب مسجد تبرعا و يا از سهم مبارك امام عليه السّلام بنا مى‌كند و وقف مى‌نمايد چون خانه در محلى واقع شده كه مناسب با امام جماعت نيست و واقف هم زنده است در اين صورت مى‌تواند آن را بفروشد و در جاى ديگر براى امام راتب مسجد خانه بخرد و وقف كند يا نه.

ج‌

- در صورتى كه وقف صحيحا واقع شده باشد و به قبض متولى يا موقوف عليهم داده شده باشد تغيير آن جايز نيست و تبديل به احسن را حقير اجازه نمى‌دهم.

س 1242

- باغى است منافع ابدى آن وقف بر اقامه مجلس عزادارى حضرت ابا عبد اللَّه الحسين عليه السّلام و مشجر است به اشجار مختلفه به طورى كه بعضى از اشجار آن مانع از محصول و عوائد ساير اشجار است و متولى آن مى‌خواهد چند اصله درخت گردو كه در واقع مانع از محصول و عوائد مهمه آن باغ است و باعث ضرر موقوفه مى‌شود قطع كند و بفروشد اجازه مى‌فرماييد يا خير و در صورت اجازه وجه آن بچه مصرفى برسد مرقوم فرمائيد.

ج‌

- با فرض آن كه باغ مشجر وقف شده درخت گردو از اعيان موقوفه است و جايز نيست براى ازدياد منافع زمين درخت را قطع نمود بلى در موقعى كه خود درخت در معرض تلف باشد و در نظر عرف از انتفاع ساقط شود جايز است فروش‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 2  صفحه : 435
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست