باشد كه مستأجر حتى حق اين نحوه از معامله را هم ندارد آيا با
اجازه بعدى متولى معامله تصحيح مىشود يا خير.
ج
- در فرض سؤال اگر مستأجر اول اجاره مزبوره را با متولى شرعى اقاله
كرده باشند و اقاله نيز به مصلحت موقوفه باشد اجاره دوم صحيح است و اگر نبوده و
بقيه مدت را به ديگرى انتقال داده در مفروض سؤال اجاره فضولى و باطل است و در
صورتى كه متولى شرعى امضاء كند و به مصلحت وقف باشد صحيح است و اما پولى كه مستأجر
اولى از دوم گرفته اگر پول را به مستأجر تمليك كرده كه او اجاره را اقاله كند تا
مستأجر دوم آن را اجاره نمايد پول را مالك مىشود و در غير اين صورت پول را مالك
نيست و اللَّه العالم.
س 1141
- اين جانب بطور ناچار مقدارى از زمين قبرستان را كه 3 در 9 مىباشد
گرفته و جزء مغازه نجارى نمودهام و همين مقدار از زمين خود را در كنار ديگر
قبرستان واگذاشتهام براى قبرستان اگر چنانچه اشكالى در اين امر هست ارشاد فرمائيد
و احيانا بخواهم نماز در اين مقدار زمين بخوانم نظر مبارك چيست
ج
- در فرض سؤال چنانچه زمين قبرستان وقف باشد تبديل آن با زمين ديگر
جائز نيست و نماز در آن هم براى غاصب محل اشكال است.
س 1142
- در بعضى از مساجد مشاهده مىشود كه واقف آن مسجد نام خود را در آن
مسجد مخصوصا در بالاى محراب به توسط كاشى نصب نموده آيا اين عمل از نظر شرعى صحيح
است يا خير با توجه به اين كه در اسلام انجام امور خيريه بايد للّه باشد آيا اين
عمل تظاهر و ريا هست يا خير.
و اگر تشخيص داده شود كه اين عمل (نوشتن نام واقف در بالاى محراب) از
نظر شرعى مورد اشكال هست آيا بر داشتن آن كاشيها و گذاشتن