مكان با در آمد صدى دو، حمامى ساختهاند غسل كردن در اين حمام
صحيح است.
يا نه.
ج
- در فرض مسأله اگر براى موقوفه متولى قرار نداده و يا اگر قرار داده
به قبض او نداده و خودش هم متولى نبوده و به قبض موقوف عليهم نيز نداده و فوت شده وقف
باطل است و اختيار با ورثه او است و اگر خودش متولى بوده يا به قبض متولى يا موقوف
عليهم داده وقف صحيح است و تغيير آن جايز نيست.
وقف بر نفس صحيح نيست
س 1019
- وقفنامهاى كه تاريخ آن نود سال قبل است رقباتى را وقف نموده جهت
مصارفى از قبيل روضه خوانى و اطعام ليالى قدر و عاشورا و هم چنين اطعام به ارحام و
صوم و صلاة براى خودش و اين مطلب مسلم است كه بيش از سن واقف عبادت صوم و صلاة
براى او داده شده بنا بر اين آيا متولى مىتواند آن چه را كه صرف صوم و صلاة
مىكرد در امور خيريه ديگر مصرف نمايد يا بايد إلى الابد جهت واقف صوم و صلاة
استيجار كند.
ج
- وقف بر صوم و صلاة واقف ظاهرا از مصاديق وقف بر نفس و باطل است در
اين صورت نسبت باين مقدار منافع، ملك موقوفه مال ورثه واقف است و بر فرض اين كه
وقف باطل به منزله وصيت باشد استيجار زائد بر عمر ميت لازم نيست و بر فرض اين كه
جهت احتمال خلل در عبادت استيجارى بمقدار عمر ميت وصيت موصى بدو مقابل عمر نيز
رجحان داشته باشد لكن وصيت بصوم و صلاة ابد الدهر رجحان ندارد و اين احتمالات جزء
وسوسه محسوب است.
س 1020
- شخصى ملكى را وقف بر حضرت ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام
مىنمايد و حق التوليه را براى خودش نه دهم قرار مىدهد يعنى نه سهم براى خودش
باشد و يك سهم براى امام عليه السلام آيا اين وقف صحيح است يا نه.
ج
- وقف مذكور نسبت به نه سهم كه براى خود قرار داده بنظر حقير مشكل