و حضرت سيد الشهداء عليهما السّلام است وقف مسجدى كردهاند ولى
شنيدهايم مراجع تقليد حكم به كراهت فرمودهاند حال اجازه مىفرماييد كه صاحبش
يعنى واقف عكس را بفروشد و وجه آن را به مصرف مسجد برساند يا نه.
ج
- وقف عكس جهت مسجد محل اشكال است بنا بر اين مالك آن مىتواند آنها
را بغير بدهد و وجه آن را صرف مسجد نمايد.
س 1006
- شخصى اراده حج دارد و وصيت كرده و در آن تذكر داده كه اگر از حج
بيت اللَّه الحرام بر نگشتم املاك من وقف باشد و مصارف آن را هم معين كرده
خواهشمند است مرقوم فرمائيد كه چنين وصيتى صحيح و نافذ است يا نه و وصى مىتواند
در صورتى كه موصى از حج برنگشت به وصيت او عمل نمايد يا نه و املاك موقوفه را هم
به قبض موقوف عليهم نداده است.
ج
- وقف مذكور در وصيتنامه كه موقوف به برنگشتن از حج شده باطل است و
نيز در صورتى كه منجزا وقف كرده ولى ملك را به قبض موقوف عليهم يا متولى نداده
باشد باطل است.
س 1007
- آيا وقف نمودن چيزى بر فرزندى كه در رحم مادر باشد و غير از او
موقوف عليه ديگرى وجود نداشته باشد يعنى ابتداء وقف بر خصوص حمل شود صحيح است يا
خير.
ج
- در فرض سؤال وقف باطل است.
س 1008
- كسى مقدار يك صد هزار روپيه براى وقفيه بدهد و شرط كند كه تا حيات
دارم نفقه مرا بدهند آيا دادن اين پول با اين شرط براى وقفيّه جائز است يا خير.
ج
- سؤال مجمل است چنانچه مراد اين باشد كه خود روپيه را وقف نموده وقف
آن صحيح نيست چون عين او تلف مىشود و اگر مراد اين است كه مبلغ مزبور را بدهند
چيزى كه عين آن باقى مىماند خريدارى نموده و وقف كنند