- در قريهاى كه قسمتى از آن در دامنه كوه است و آب آن را فرا
نمىگيرد و قسمت ديگر هم آب گير و مزروعى است آن قسمت را كه در دامنه كوه بوده
اهالى قريه مسطّح نموده و در آن خانه بنا كردهاند ولى تمام آنها از اراضى دائره و
بايره مشهور به موقوفه است در اين صورت زن كه هشت يك بر است از كليه متصرفى اعم از
خانه و غيره ارث مىبرد يا نه و هم چنين وقف جبال كه باير و حاصل خيز نيست صحيح
است يا فقط اراضى مزروعه بايد متعلق وقف باشد و در مندرجات وقفنامه هم اشاره به
زمينهاى مزروعى است.
ج
- هر گونه تصرّف در موقوفه موكول به اذن متولى شرعى موقوفه است و اما
احياء زمين موات اگر حريم ملك شخصى يا موقوفه باشد بدون اذن مالك يا متولى شرعى
موقوفه به احياء كسى مالك آن نمىشود و چنانچه حريم نباشد هر كس بقصد تملّك احياء
كند مالك آن مىشود و اما ارث زن از قيمت متصرفى اگر مقصود از متصرفى موردى است كه
شرعا براى متصرف حقى ثابت باشد زن نيز از آن حق ارث مىبرد و اگر مقصود چيز ديگرى
است واضح بيان فرمائيد تا جواب داده شود و وقف جبال و زمينهاى موات قبل از احياء و
تملك، صحيح نيست.
س 1000
- شخصى مبلغ يك هزار تومان وجه براى مسجدى وقف نموده و صيغه وقف هم
خوانده شده آيا اجازه مىفرماييد وجه مذكور را صرف بناء غسالخانه بنماييم يا خير.
ج
- اگر مقصود وقف پول است صحيح نيست و اگر صاحب آن وصيت كرده كه اين
مبلغ را صرف مسجدى بنمايند وصيت او صحيح است و در صورتى كه بيش از ثلث او نباشد
نافذ است و اگر بيشتر از ثلث تركه او باشد بمقدار ثلث نافذ و در ما زاد بر ثلث
محتاج به امضاء ورثه است و صرف آن در غير مسجد جايز نيست.