مىتوانند بنحو تبعيض در تقليد رجوع به زيد نمايند با تحقق
شرائط تقليد در زيد.
س 964
- حيوانى را خواباندهاند جهت ذبح و چاقو را كشيده و دو رگ از چهار
رگ را بريدهاند و در اثناء، حيوان سركشى كرده و از جاى خود بلند شده از ميان حياط
به درون طويله رفته دوباره حيوان را گرفته و در همان طويله ذبح كردهاند در اين
صورت گوشت اين حيوان پاك و حلال است يا نه و در چه صورتى حلال و در چه صورتى حرام
است چون مقدارى بين ضربت اول و ضربت دوم فاصله شده و در موقع ضربت دوم حيوان زنده
بوده است.
ج
- در فرض سؤال كه بين قطع اوداج فاصله افتاده و عرفا دو عمل حساب
مىشود بنا بر احتياط واجب از گوشت آن حيوان اجتناب كنند.
س 965
- اگر گرگ گوسفندى را پاره كرد و امعاء او بيرون ريخت و قبل از مردن
او را تزكيه كردند آيا اجزاء متصل به آن حلال است يا خير.
ج
- با فرض بقاء روح و اوداج اربعه، قابل تذكيه است و بعد از تذكيه
حلال است.
س 966
- اگر حيوان مجروح شود و مقدار زيادى از او خون برود و در وقت تذكيه
از او خون نيايد و يا كمتر از متعارف بيايد آيا گوشت آن حلال است يا خير؟.
ج
- اگر حركت كند يا خون بمقدار متعارف بيايد حلال است و در صورت
مفروضه اگر بعد از ذبح حركت كند هر چند خون كم باشد حلال است.
س 967
- ذبيحه حائض و جنب و نفساء حلال است يا خير.
ج
- حلال است.
س 968
- آيا ذبح نمودن حيوان با فلزاتى از قبيل مس و برنج و نقره و غير
اينها جايز و موجب حليت حيوان است يا خير.
ج
- در حال اختيار و تمكن از آهن ذبح با غير آهن جايز نيست و موجب
حليّت نمىشود.