و به او اعتراض كردند او در جواب گفت فرصت نيست بفرماييد اين
نوع ذبح چه صورت دارد.
ج
- در كتب فقهيه آن چه فحص شده از فقهاء رضوان اللَّه عليهم كسى متعرض
اين مسأله نشده است، تذكر دهيد كه تكرار ذكر بسم اللَّه چون مختصر است منافى با
تعجيل نيست مع ذلك بنظر حقير اگر هر دسته را طورى پهلوى هم قرار دهد كه بتواند يك
مرتبه كارد به حلقوم آنها بكشد و با قصد براى هر دسته يك بسم اللَّه بگويد تا
مقدارى كه بنظر عرف تسميه با ذبح صادق باشد ظاهرا بىاشكال است.
س 953
- آيا در موقع سر بريدن حيوان گفتن اللَّه اكبر به نيت ذبح كافى است
يا خير.
ج
- بلى كفايت مىكند و ميزان صدق نام خدا بردن بر ذبيحه است مثل اين
كه بگويد بسم اللَّه يا اللَّه اكبر يا الحمد للّه يا لا اله الا اللَّه لكن
احتياط واجب آن است كه لفظ (اللَّه) را مقرون كند به چيزى، به طورى كه كلام تامّى
بشود كه دلالت كند بر صفت كمال يا ثناء يا تمجيد خداوند متعال مانند مثالهايى كه
ذكر شد پس اگر به لفظ (اللَّه) تنها اكتفا كند اشكال دارد و همين طور اگر به جاى
(اللَّه) ساير اسماء خداوند را بگويد مثلا بگويد بسم الرّحمن يا بسم الرّحيم يا
بسم الخالق و غير اينها مورد اشكال است.
مسائل متفرقه ذباحه
س 954
- هر گاه شخص در بلاد اسلام پوستى پيدا كرد در حكم ميته است يا نه.
ج
- اگر اثرى از استعمال مسلم در آن باشد محكوم به طهارت است و احوط
اجتناب از آن است.
س 955
- مرغى را ذبح كردند حلقوم آن بريده و بطرف سر واقع شد ولى پوست روى
آن قطع نشده و ذابح متوجه اين قسمت نبوده و هم چنين در ساير