و ثلث براى خود قرار داده كه بعد از فوت او خرج شود جميع
استفادههايى كه در ايام عزاى او مطابق معمول محل بوده مىشد و متوفاى مذكور داراى
اولاد كبير و صغير هر دو هست فعلا مورد ايراد اين شخص واقع شدهايم جميع اهالى محل
متحير هستيم خواهشمند است وظيفه شرعى ما را مرقوم فرمائيد.
ج
- بطور كلى وصيت اگر زائد بر ثلث نباشد نافذ است و در ما زاد محتاج
به امضاء ورثه است و اگر متوفى صغير دارد تصرف در آن چه از تركه ميت كه مورد وصيت
نيست و ما زاد بر ثلث است بايد با اجازه ولى شرعى صغير باشد و اگر تمام ورثه
كبيرند با رضايت آنان تصرفات مذكوره بى اشكال است و اگر متعارف باشد نشستن روى فرش
با وصيت، همان نحو عمل كنند هر چند صغير داشته باشد.
س 859
- علماء اعلام كثر اللَّه أمثالهم عنوان دارند كه تا ثلث ميت را منجز
نكنند تصرفات ورثه در تركه متوفى جايز نيست عمل نمودن باين مسأله در دو صورت ممكن
است يا فروش قطعى و يا تقسيم قطعى به اين كه شخص متوفى املاكى داشته باشد كه بحسب
قسمت مىشود آن را تقسيم نمود به سه قسمت و در آمد يك قسمت آن را براى شخص متوفى
مصرف نمود ولى اگر طورى باشد كه فروش آن مقدور نباشد يا از جهت عدم مشترى و يا
جهات ديگر تكليف ورثه نسبت به عبادات و تصرفات ديگر چيست خواهشمند است نظر مبارك
را مرقوم فرمائيد كه اين مسأله عام البلوى است.
ج
- در فرض مسأله وصى يا ولى شرعى اگر ممكن است بعد از موت به وصيت عمل
مىكند و الّا از اموال بمقدار ثلث جدا مىكنند و هر وقت ممكن شد مىفروشند و اگر
ممكن نشد معذور هستند و در ما بقى اموال مىتوانند تصرفات كنند.
س 860
- پدرم وصيت كرده كه حاصل ملكى را در ظرف چند سال مقدارى صلاة و صوم
براى او استيجار نمايم و در هر سالى قدرى از بابت زكاة به فقرا محل