وصيت نمايند و لكن اگر معصيت كنند و مهريه او را از غير خانه
ادا كنند ذمّه موصى برى مىشود و خانه نيز ملك ورثه است و اگر وصيت كند كه خانه
ملك زن باشد در مقابل مهر و زن نيز قبول كند ملك زن است و احكام ملك بر آن مرتب
است و اين حكم در صورتى است كه خانه زائد بر ثلث تركه نباشد و الا در مقدار زائد
موقوف به امضاء ورثه است.
س 766
- مدت پنج سال قبل پدرم در حال احتضار، دو حبه آب و يك قطعه باغ جهت
استيجار حج وصيت به من كرد و منهم قبول كردم كه در اين امر وكيل شوم ملك ديگرى كه
وقفيت آن شايع بوده و از پدرم بود بعد از فوت پدرم اين ملك تقسيم شد ولى بعد از
چهار سال وقفنامهاش پيدا شد و طبق وقفنامه عمل كرديم حال اگر مىخواستم از آن باغ
و دو حبه آب براى پدرم حج بگيرم بچههاى ديگرش محروم و بى حق مىشدند لذا باغ و دو
حبه آب را تقسيم كردم حال با توجه به اين كه هيچ كدام از بچهها وصيت پدر را قبول
ندارند و حاضر به پرداخت پول و همكارى در باره حج پدر نيستند وظيفه شرعى بنده كه
پسر بزرگتر هستم چيست آيا بايد حج بلدى بگيرم و يا حج ميقاتى هم كافى است
ج
- در فرض سؤال اگر وصيت به حجة الاسلام يعنى حج واجب بوده است رد
ورثه نسبت به وصيت تأثير ندارد و واجب است حج بلدى استيجار شود منتهى بمقدار حج
ميقاتى از اصل تركه و ما به التفاوت حج ميقاتى و بلدى را از ثلث تركه بايد برداشت.
س 767
- شخصى با اين كه خودش مكه رفته باز هم وصيت كرده كه برايش يك حج
بلدى بخرند آيا مىشود اين حج را به ميقاتى تبديل كرد يا نه.
ج
- چنانچه وصيت كرده كه حج بلدى استيجار شود واجب است طبق وصيت حج
بلدى استيجار شود.