باشد احتياطا به رضايت عمرو هم باشد و در قسم دوم ايضا به همين
نحو كه گفته شد معامله صحيح است و لكن قبل از مدت حق مطالبه ندارند مثلا زيد يك صد
تومان از عمرو طلب داشت كه مدت آن يك ماه بعد است و همين زيد مديون ببكر بود به يك
صد تومان كه مدت آن بيست روز بعد است و زيد طلب خود را از عمرو ببكر داد به ازاء
طلب و بكر هم راضى شد كه ده روز در طلبش تأخير بيفتد قبل از تمام يك ماه بكر حق
مطالبه از عمرو ندارد.
س 32
- زنهايى كه بدون اجازه شوهر جهت جهيزيه دختر يا براى لوازم خانه خود
از دكاكين جنس مىخرند و مىگويند به شوهر ما نگوييد و در عوض اجناس خريدارى شده
گندم يا آرد يا پول مىدهند معامله آنها چه صورت دارد و هم چنين بدون اجازه شوهر
جنس مىخرند ولى از خودشان مال دارند معامله آنان چگونه است
ج
- در فرض مسأله اگر كاسب علم يا اطمينان پيدا كند كه گندم يا پول مال
شوهر است و زن بدون اجازه تصرف مىكند معامله فضولى است و تا صاحب مال اجازه نكند
صحيح نيست ولى اگر مال خود زن باشد معامله صحيح است.
و اگر احتمال عقلائى هم بدهد كه مال خود زن باشد نيز صحيح است
س 33
- بنده چند رأس گوسفند از قبيل بز و ميش كه سرمايه آنها از خودم
مىباشد خريدارى كردهام و با رضايت طرفين به شخصى مثلا حسين نام مىدهم مشروط بر
اين كه منافع گوسفندان ناز قبيل كره و بره و پشم و موى آنها را آقاى حسين براى خود
مصرف كند و فقط سالانه مقدار يك كيلو و نيم روغن بابت هر رأس گوسفند به من بدهد و
متذكر مىشويم كه گوسفندان تا هر چند سالى كه پهلوى حسين باشد مرگ و مير آنها به
عهده حسين باشد و هر تاريخى كه بخواهيم اين معامله را بهم بزنيم بايستى گوسفندان
را بهمان سن و سال كه تحويل گرفته به صاحبش پس بدهد اگر گوسفندان مردند هم حسين با
همان سن و سال پس بدهد و اين معامله را در اصطلاح محلى ما (دندانى) مىگويند و اين
رسم از قديم بوده و فعلا هم هست آيا اين معامله