شود چون محتمل است كه نظير شير بهاء باشد و با فرض دلالت بر حسب
روايات اين نوع نكاح در شرع ما نيست و مخصوص حضرت موسى على نبينا و آله و عليه
السلام بوده و اين در صورتى است كه ده سال كار براى پدر جزء مهر شود ولى اگر كارى
براى خود زوجه مهر قرار داده شود اشكال ندارد.
س 469
- شير بهاء كه متعارف شده است مىگيرند باين نحو كه كسى مىآيد به
خواستگارى دختر شخصى آن شخص قبول مىكند بشرط اين كه مثلا هزار تومان پول نقد و دو
قطعه فرش يا چند تكه اجناس ديگر بعنوان شير بهاء بدهد و گاه است كه اينها را مادر
يا برادر يا عمو يا غير اينها مىگيرد گرفتن آن حلال است و پس از عقد چنانچه زوج
پشيمان شده و مىخواهد استرجاع كند چون در ضمن عقد نكاح در نياوردهاند و به هيچ
عنوانى منتقل نشده آيا زوج حق استرجاع آن را دارد يا خير.
ج
- دادن و گرفتن شير بهاء اگر بعنوان جعاله باشد كه مثلا اين مال را
به پدر يا به برادر دختر مىدهد كه واسطه شود و رضايت او را حاصل كند حلال است و
پس از عقد زوج حق استرجاع آن را ندارد و اگر مجرد پيشكشى و هبه به پدر زوجه و يا
عمو و برادر او باشد حلال است و ما دام كه عين آن باقى است مىتواند استرجاع كند و
اگر زوج آن را به رضايت و طيب نفس نمىدهد بلكه براى اين كه گيرنده با اين كه زوجه
راضى به تزويج است مانع از ازدواج نشود حرام است.
س 470
- اگر كسى مهريه زن خود را چيز غير متمول قرار دهد مثل شراب آيا مهر
المثل واجب مىشود يا عقد باطل است.
ج
- در فرض سؤال با دخول، مهر المثل را بايد بدهد.
س 471
- آيا دخترى كه بعقد كسى در آمده و در خانه پدرش مىباشد و براى شوهر
ابدا تمكين ننموده و نمىكند حق مطالبه تمام مهريه را يك جا دارد يا خير و ضمنا
دختر مدعى است كه اگر تمامى مهريه را پرداخت نمايد به خانهاش خواهد آمد چه صورت
دارد.