responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 2  صفحه : 148

يا صيغه در اين صورت تكليف اين زن و شوهر از نظر ارث چطور است.

ج‌

- در مورد سؤال عقد محكوم به دوام است و ممكن است احتياطا او را طلاق دهد و بعد او را بقصد انقطاع در آورد و در اين صورت ارث نمى‌برد و يا مدت را ببخشد و بعد او را بعقد دائم در آورد و در اين صورت ارث مى‌برد.

س 404

- در صورتى كه زن و مردى در نوع ازدواج خودشان اختلاف داشته باشند زن مى‌گويد ازدواج دائمى نموده‌ام و مرد مى‌گويد ازدواج انقطاعى بوده است دليل و بيّنه هم ندارند قول كدام مقدم مى‌باشد.

ج‌

- در فرض سؤال عقد محكوم بدوام است مگر آن كه خلاف آن شرعا ثابت شود.

س 405

- شخصى فوت شده و داراى دو هم‌سر بوده يكى دائمى و ديگرى را متوفى در وصيتنامه با خط خود نوشته كه انقطاعى است ولى زوجه قباله عادى بخط خود متوفى در دست دارد كه دائمى است و تاريخ قباله قبل از وصيتنامه مى‌باشد و هر دو تأييد شده است و بينه بر آن خط گواهى دارد چون اين امر در دادگاه مورد ترافع است آيا جمع دلالتى كه بگوئيم زوجه را طلاق داده و بعد از تمام شدن عده طلاق او را عقد انقطاعى نموده صحيح است يا خير.

ج‌

- در فرض مسأله اقوى آن است كه قول مدعى دوام مطابق اصل است و مشهور نيز همين است چه نزاع بين زوجتين باشد چه بين ورثه آنها و مدعى انقطاع بايد بينه اقامه كند و اگر بينه نداشته باشد مى‌تواند مدعى دوام را قسم بدهد و با قسم خوردن حكم بدوام مى‌شود و اگر قسم را به مدعى انقطاعى رد نمايد در صورت قسم خوردن حكم بر له او و در صورت نكول حكم بر عليه او مى‌شود و چنانچه مدعى دوام اظهار بى‌اطلاعى كند مدعى انقطاع حق قسم نفى العلم بر او دارد و اين دو خط اگر هيچ يك موجب علم نباشد اعتبارى به آنها نيست و حجيت شرعيه ندارند.

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 2  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست