- چيزى كه منفعت آن حرام است و منفعت معتدٌّ به حلال ندارد خريد و
فروشش جايز نيست.
س 11
- اگر كسى جنسى را با جنس ديگر مخلوط كند مثلا روغن را با پيه مخلوط
نمايد غش است ولى اگر جنس يكى باشد و لكن از حيث قيمت با هم تفاوت داشته باشد و آن
را مخلوط كنند چه حكمى پيدا مىكند مثلا چاى كيلوى 120 ريال را با 80 ريالى مخلوط
كرده و به مشترى اعلان ننموده آيا اين معامله غش است يا نه و يا مثل برنج صدرى كه
كيلوئى 80 ريال است با 60 و 40 ريالى مخلوط كنند و به مشترى هم نگويند چه حكمى
پيدا مىكند و شرعا اين معامله چه صورت دارد
ج
- در فرض سؤال اگر جنسى را كه مخلوط مىنمايد ظاهر باشد به نحوى كه
مشترى بفهمد كه جنس گران و ارزان مخلوط شده غش نيست و اگر ظاهر نباشد به طورى كه
بر مشترى مخفى بماند كه جنس ارزان داخل شده غش و حرام است.
س 12
- افرادى كه كارمند بانك هستند اگر معاملات بانكى ربوى باشد حقوق
آنها اشكال دارد يا نه.
ج
- اجرت مقابل فعل حرام، حرام است.
س 13
- اجناسى از خارج وارد مىشود به ايران كه بدون گمرك مىباشد و در
بازار معروف شده اينها قاچاق است و خيلى از مسلمانها خريد و فروش مىكنند و اين
اجناس قماش و پارچههاى زنانه و چيت و ابريشم و تترون و غير اينها است آيا شما
خريد و فروش آنها را اجازه مىفرماييد يا خير.
ج
- چنانچه حاكم شرع جامع الشرائط از وارد كردن و خريد و فروش قاچاق
بعنوان حكم نهى كرده باشد وارد كردن و خريد و فروش آن حرام است
س 14
- در بازار مسلمين شيوع دارد كه گوسفند را بشرط گوشتى مىفروشند اگر
مسلم گوسفند را بشرط گوشت به يهودى بفروشد اشكال دارد يا نه چون يهودى گوسفند را
كه مىخرد مىكشد و پولش را بر طبق وزن گوشت مىدهد آيا اين عمل فروش ميته محسوب
نمىشود.