- است تا جهت تصرفات ما از قبيل وضوء و غسل و ديگر استعمالات
صحيح باشد و يا غصبى است كه جايز نباشد.
ج
- در صورتى كه احتمال صحت عمل واسطه را بدهيد فعل او محمول بر صحت
است و غسل و وضوء و تصرف ديگر جائز است مگر آن كه خلاف آن ثابت شود.
س 297
- در زمين مواتى كه شهردارى تصرف كرده و در آن حوض بنا كرده و هم
چنين در فلكه و باغ ملىهايى كه در خيابانهاى مستحدث درست شده كه آنها منازل مردم
بوده و شهردارى با قيمتى كه معمولا خودشان تعيين مىكنند از مردم خريده وضو گرفتن
و نماز خواندن چه صورت دارد و در صورت عدم صحت آيا به عناوين ثانوى براى مؤمنين
راه صحتى هست يا نه.
ج
- در صورتى كه علم به غصبيت محل وضو نداشته باشند مجازند در تصرف و
هم چنين با علم به غصبيت و مجهول بودن مالك آن به طورى كه مأيوس باشند از شناختن
او نيز مجازند.
حكم بدل حيلوله و نماء آن
س 298
- هر گاه تسليم عين مغصوبه به مالك براى غاصب متعذر باشد مثلا در چاه
يا دريا يا رود خانه افتاده و قدرت بر بيرون آوردن آن ندارد وظيفه غاصب چيست.
ج
- در فرض سؤال بر غاصب واجب است مثل يا قيمت آن را به مالك بدهد و
اين را اصطلاحا بدل حيلوله مىگويند و مالك علاوه بر اين كه مالك عين مغصوبه است
مالك چيزى كه بعنوان بدل مالش به او داده شده نيز هست و هر وقت تسليم عين مغصوبه
براى غاصب ممكن شد آن را به مالك مىدهد و بدل را پس مىگيرد.
س 299
- هر گاه بدل حيلوله نماء و منافعى داشته باشد آيا مال غاصب است كه
آن را به جاى عين مغصوبه به مالك داده يا مال مالك عين مغصوبه است.