صورت او كاملا بطرف مشرق يا مغرب بود چه
مىبايست كرد بيان فرمائيد.
ج
- در اين مسأله تشخيص تقديم احد طرفين مشكل است و اقوى تخييرا است.
امّا در نماز على الظّاهر مقاديم بدن كه مىتواند ركوع و سجود به جا آورد مقدّم
است در استقبال، و ركوع را بهمان وضع به جا آورد چون ركوع با اين حال صدق مىكند و
در سجده نيز گذاشتن يكى از جبينين بر زمين كافى است و احتياطا مهر را هم به پيشانى
بگذارد.
و براى دفن او را مانند ساير اموات روى دست راست دفن نمايند.
س 61
- در كتاب طهارت فرمودهاند كه بايد صاعقه زده و غرق شده و سكته كرده
را بگذارند و سه روز صبر كنند تا يقين بموت آنها حاصل شود كما اين كه پنجاه سال
پيش چنين مىكردند ولى در اين زمان به معاينه دكتر، فورا دفن مىكنند، آيا معاينه
دكتر كافى است؟.
ج
- اگر از قول دكتر، يقين به موت، حاصل شود دفن، جائز است و الّا جائز
نيست تا يقين حاصل شود.
س 62
- در ممالك غربى اروپا مرده را توى جعبه مىگذارند و دفن مىكنند آيا
چنين كارى مخالف با احكام اسلام نيست؟.
ج
- پس از غسل و كفن و نماز اگر او را در جعبه بگذارند به نحوى كه رو
بقبله باشد- به شكلى كه ميّت را در قبر مىگذارند- و دفن كنند مانعى ندارد.
س 63
- در محلّ ما سردابى است كه از قديم، اطفال مرده را در ميان آن
سرداب، روى هم يا كنار هم مىگذاردند و درب ورودى آن را با سنگ و خاك و گل
مىپوشانند و بعد از مدّت كوتاهى مجدّدا درب سرداب را باز كرده و طفل مرده ديگر را
در آنجا مىگذارند. اكنون آيا اين نحو دفن را تجويز مىفرماييد يا نه و بر فرض عدم
جواز آيا واجب است مردههايى را كه در آنجا گذاشتهاند و بعضى از آنها تازه و بعضى
پوسيده است دفن شرعى نمايند؟.
ج
- با صدق دفن و موارات فى الارض، جواز، بعيد نيست. لكن احتياط آنست
كه قبر بكنند و آنها را دفن نمايند و اين احتياط، ترك نشود.