- بدنى كه مجروح است و نه با گچ، نه با پنبه، نه با چسب، نه باند
امكان ندارد جلو خون گرفته شود چنانچه بعد از تيمّم بدن را روى پلاستيك بگذاريم و
از روى پلاستيك، لنگ و پيراهن و سراسرى را به پوشانيم چه صورت دارد با توجّه به
اين كه بدون پلاستيك هر قدر تكفين كنيم خونى و نجس مىشود.
ج
- در صورت مفروضه كه بغير اين نحو، ممكن نيست اشكال ندارد.
س 43
- كفن كردن اين منافقين كه اعدام مىشوند چه صورت دارد و تكليف شرعى
ما با آنها چيست؟.
ج
- كفن كردن آنها ما دام كه علم به ارتداد آنها نباشد اشكال ندارد.
نماز ميّت
س 44
- شخصى يك عمر ديوانه بوده بعد از فوت، واجب است نماز ميّت بر او
خوانده شود يا نه و در صورتى كه نماز خواندن بر او واجب باشد جمله (اللَّهمّ انّا
لا نعلم منه الّا خيرا) بر وى صدق مىكند يا چون كه اين شخص در حال حيات، از نظر
تكاليف شرعيّه، مرفوع القلم بوده است بايد چيز ديگرى گفت؟.
ج
- خواندن نماز ميّت، واجب است و به جاى جمله مذكوره، در دعاى بر او
جمله ديگر كه مناسب باشد مثل (اللَّهمّ ادخله الجنّة و اكرمه و احسن اليه) بگويد.
س 45
- شخصى براى حفظ جان، به دستور طبيب تا آخر عمر، بدون ختنه مانده آيا
نماز بر جنازه او جائز است يا نه و بعد از غسل مىشود او را ختنه نمود يا نه؟.
ج
- ختنه، واجب است و از ضروريّات مىباشد و كسى كه آن را بدون عذر
شرعى ترك كرده اگر وجوب آن را قبول داشته معصيت كرده و ترك آن براى حفظ جان،
اشكالى ندارد و در هر حال، مسلمان است و نماز بر جنازه او واجب مىباشد و بعد از
مرگ، ختنه ميّت جائز نيست.
س 46
- شخصى كه اهل نماز و روزه نبوده و منكر هم نبوده از دنيا رفت، تغسيل
و تكفين و نماز و تشييع جنازه او چه صورت دارد؟.
ج
- تجهيزات ميّت مسلمان- هر چند فاسق باشد مانند مسلمان تارك الصّلاة-
واجب است.
س 47
- نماز خواندن بر جنازه اشخاصى كه به وسيله سم يا به وسائل ديگر