خارج مىگردد و مدّت خروج از ده روز تجاوز
مىكند، آيا همه را حيض قرار دهد يا حكم ديگرى دارد؟.
ج
- مادامى كه خون نمىبيند عباداتش صحيح است و امّا ايّامى كه خون
مىبيند پس اگر از ده روز تجاوز نكرده همهاش حيض حساب مىشود و اگر از ده روز
گذشت ايّام عادت را حيض و ما بقى را استحاضه قرار دهد و در هر مورد به وظيفه خود
عمل نمايد.
س 58
- مدّت دو سه سال اين جانب بعد از عادت زنانه هنگام غسل حيض از روى
جهل، نيّت غسل جنابت مىكردم، با آن كه غسل جنابتى به گردن نداشتم و با همان غسل
نماز مىخواندم اكنون مىگويند نمازهايت باطل است و بايد اعاده كنى بفرماييد كه
وظيفه من چيست؟.
ج
- آن نمازى كه بدون وضوء بعد از آن غسل خوانده شده بايد اعاده شود.
احكام نفساء
س 59
- زنى كه در نفاس، عادت عرفيّه پيدا كرده اگر اتّفاقا خون او از ده
روز، تجاوز كند بايد رجوع به عادتى كه در حيض دارد بكند، يا به عادتى كه در نفاس
دارد؟.
ج
- بايد رجوع به عادت حيض نمايد.
حكم خونى كه زن حامل مىبيند
س 60
- زن حامل در حال حمل گاهى يك لحظه خون مىبيند، حكم آن خون چيست؟.
ج
- اگر در ايّام عادت است و يا اوصاف خون حيض دارد آن خون را حيض قرار
دهد تا خلاف آن معلوم شود و الّا جمع كند بين تروك حائض و اعمال استحاضه تا وقتى
كه يقين به استحاضه پيدا كند مثل اين كه قبل از سه روز قطع شود.
س 61
- زنانى كه با عمل جرّاحى اطفال را از رحم ايشان خارج مىكنند بعد از
آن، خون از مجراى طبيعى بيرون مىآيد آيا اين خون- با آن كه منشأش را نمىداند فقط
مىداند به واسطه اخراج طفل، بيرون آمده است- محكوم به نفاس است؟.