در فرصت مناسب قضاى آن را به جا مىآورم غسل
من با اين نيّت چگونه است؟.
ج
- 1- بلى اشكال دارد و بايد براى نماز آن را اعاده كند. 2- در اين
صورت بنا بگذارد كه غسل را صحيح انجام داده و اعادهاش لازم نيست. 3- اين همان قصد
طهارت از جنابت است و غسلهائى كه با اين قصد كردهايد صحيح است و از اين به بعد هم
اگر بقصد طهارت از جنابت، غسل نماييد صحيح است هر چند وقت نماز، تنگ شده باشد. ولى
توجّه داشته باشيد كه در صورت تنگى وقت كه با غسل، به نماز نمىرسيد تكليف شما
تيمّم بدل از غسل و خواندن نماز است و ترك اين تكليف، گناه و معصيت دارد هر چند
غسلى كه به جا مىآوريد چون بقصد طهارت از جنابت است صحيح مىباشد.
غسل با اعانت ديگرى
س 26
- اگر كسى آب بريزد و ديگرى غسل كند چه صورت دارد آيا اين اعانت بر
غسل حساب مىشود يا نه؟.
ج
- اگر كسى آب بريزد و انسان خودش غسل كند نظير اين كه مىرود زير دوش
و آب كه ريخته مىشود خودش غسل مىكند صحيح است و او اعانت نكرده.
ولى اگر كسى ديگرى را غسل بدهد نظير آن كه غسّال غسل مىدهد، غسل،
باطل است.
غسل يا وضوء قبل از وقت
س 27
- غسل جنابت را پيش از دخول وقت قصد كند چه صورت دارد؟.
ج
- اگر قضاء نمازهاى واجب بر او باشد قصد وجوب، اشكال ندارد و اگر
قضاء واجب ندارد با علم، قصد وجوب، جائز نيست و اگر جهلا گمان كرده واجب است و قصد
وجوب كرده و مقصود امتثال امر الهى بوده اشكال ندارد.
س 28
- شخصى پيش از وقت، غسل كرد يا وضوء ساخت بعد نمىداند نيّت واجب
كرده يا مستحبّ در اين صورت وضوء و غسل صحيح است يا نه؟.