المغسولة لم يصل اليه الماء فهل يجب عليه
اعادة الغسل او انّه يغسل من ذلك العضو فما بعد؟.
ج
- ان كان الغسل ارتماسيّا تجب عليه اعادة الغسل و ان كان ترتيبيّا و
الموضع الّذى لم يصل اليه الماء فى شقّه الايسر يكفى غسل الموضع و امّا ان كان فى
رأسه او فى شقّه الايمن فيجب عليه غسل الموضع و اعادة غسل الشّق الا يمن و الا يسر
فى الاوّل و اعادة الشّق الا يسر فى الثّانى هذا كلّه فيما اذا التفت قبل صيرورته
محدثا بالحدث الاصغر و امّا اذا صار محدثا بالأصغر ثمّ التفت إلى ذلك فالاحوط و
الاولى اعادة الغسل بقصد ما فى الذّمه من وجوب اتمام الغسل او اعادته و يضيف إلى
ذلك وضوءا بعد الغسل رجاءً.
س 6
- اگر دو نفر در يك شبانه روز، يك زير شلوار را به تناوب به پوشند و
ندانند كه كداميك در آن جنب شده تكليف آنها چيست؟.
ج
- بر هيچ يك غسل واجب نيست ولى خوبست هر دو احتياط نموده و غسل جنابت
انجام دهند.
س 7
- آيا اگر در نزديكى، مرد از يك وسيله مصنوعى مانند كاپوت استفاده
كند و آن وسيله داخل شود، حكم دخول دارد يا خير؟.
ج
- در مورد سؤال اگر مقدار ختنهگاه از آلت رجوليّت داخل بشود و لو با
وسيله مصنوعى، دخول محقّق و جنابت حاصل و غسل واجب مىشود.
س 8
- كسى كه بقصد غسل به حمّام رفته، و بدنش را هم شسته، بعد از آن كه
به منزلش آمده شك مىنمايد كه نيّت غسل كرده يا نه تكليفش چيست؟.
ج
- اگر شك دارد غسل كرده يا نه واجب است غسل كند و اگر شك دارد نيّت
كرده يا نه غسل مجدّد لازم نيست.
س 9
- در رساله عمليّه مىفرماييد اگر كسى دانست كه آب براى او ضرر ندارد
غسل كرد و يا وضوء گرفت بعد متوجّه شد كه ضرر داشته احتياط واجب آنست كه آن نماز
را با تيمّم، دوباره بخواند. حال آيا اگر غسل كرده، آن غسل، صحيح است و يا بايد آن
را اعاده كند؟.
ج
- بلى احتياطا وضوء يا غسل را بعد از رفع ضرر، اعاده نمايد.