الهى انجام مىدادند و اجر مادّى، در آن،
ملاحظه نمىشد و كسانى كه اين مشاغل و امثال آن مانند طبابت را عهدهدار مىشدند
آن را با اجر مادّى، معاوضه نمىكردند هر چند از بيت المال، مخارج آنها تأمين
مىشد و گاهى خود مردم، خدمت مناسبى مىكردند ولى معامله اين اعمال مقدّس با پول،
در نظر نبود و از اين جهت، موجب قوّت تأثير كلام و مواعظ مىشد مع ذلك گرفتن مزد
در برابر ذكر مصائب حضرت پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و ائمّه
اطهار، صلوات اللَّه عليهم اجمعين و بيان مواعظ و نصائح و تعيين قبلى اشكال ندارد بلى
اگر گرفتن وجه، در برابر بيان احكام واجبه و ارشاد به اصول دين و عقائد باشد جائز
نيست و بانيان مجالس، در انتخاب هر واعظ و ناطقى كه بيانات و تبليغاتش مورد اعتماد
باشد مختارند.
س 81
- شخصى زنى را به مدّت يك ماه و به اجرت يك صد تومان بعقد غير دائمى
خود درآورده و بعد از پانزده روز مدّت را بخشيده و بعد از ده روز ديگر زن مذكوره
را بعقد دائمى خود درآورده و روى جهاتى، قبل از دخول، وى را طلاق داده، شخص ديگرى
اين زن را قبل از انقضاء عدّه عقد كرده و به او گفته تو عدّه ندارى، بفرماييد آيا
ازدواج زن با شخص دوّم، صحيح بوده يا خير؟.
ج
- اگر بعد از عقد متعه و قبل از هبه مدّت، دخول واقع نشده و زوج او
را براى خود عقد دائمى نموده و بعد از اين عقد، بدون دخول او را طلاق داده، زن
عدّه نداشته و ازدواجش با شخص دوم صحيح است ولى اگر بعد از عقد متعه، زوج دخول
كرده و بعد مدّت را بخشيده و مجدّدا او را بعقد دائم خود درآورده و قبل از دخول
طلاق داده و زن قبل از تمام شدن عدّه متعه، با ديگرى ازدواج نموده، با فرض دخول،
ازدواج دوّم او باطل است و بر مرد دوّم حرام مؤبّد مىشود و فورا بايد از هم جدا
شوند.
س 82
- اگر يك مرد با زنى زنا كند، آيا برادر زانى مىتواند با آن زن
ازدواج كند؟.
ج
- ازدواج برادر زانى با مزنىّ بها مانعى ندارد.
س 83
- اگر مردى با زنى زنا كند، آيا پسر آن مرد مىتواند با مزنىّ بها