تقصير عالما يا جاهلا از احرام بيرون بيايد
و لباس عادى به پوشد تكليفش چيست؟.
ج
- بايد حلق يا تقصير را به جا آورد و يك گوسفند، قربانى كند براى
پوشيدن لباس دوخته قبل از احلال، اگر عالما عامدا اين كار را كرده و اما نسيانا يا
جهلا كفاره ندارد.
س 13
- اگر شخص محرم به احرام حج يا عمره، محرم ديگرى را تقصير نمايد شخص
تقصير شده از احرام خارج مىشود يا نه؟ و در صورت خارج شدن از احرام، بر او و بر
تقصير كننده كفاره لازم مىشود يا نه؟.
ج
- اگر جاهل بحكم باشند تقصير، صحيح است و از احرام خارج مىشود و بر
تقصير كننده نيز كفاره لازم نيست.
س 14
- آيا در عمره تمتع پس از انجام تقصير سر تراشيدن جايز است يا نه؟.
ج
- جايز نيست و اگر بتراشد بنا بر احوط يك گوسفند كفّاره دارد.
س 15
- چند نفر به اتفاق به مكه مشرف شدند جهت انجام اعمال عمره مفرده، و
تقصير را بعد از طواف نساء نمودهاند چه صورت دارد؟.
ج
- در صورتى كه نسيانا يا جهلا طواف نساء را بر تقصير مقدم داشتهاند
اشكال ندارد.
س 16
- شخصى در عمره مفرده تقصير را فراموش كرده يا جهلا تقصير ننموده بعد
از طواف نساء و نماز آن يادش آمده يا متوجه شد كه تقصير نكرده حكمش چيست؟.
ج
- تقصير نمايد و به احتياط لازم، طواف نساء و نماز آن را اعاده كند.
س 17
- كسى كه قبلا براى خود بحج مشرف شده و فعلا بعنوان نيابت مىرود يا
اين كه قبلا نايب بوده و فعلا براى خود مشرف مىشود آيا واجب است حلق نمايد يا
مخير است بين حلق و تقصير؟.
ج
- در هر دو صورت مخير است بين حلق و تقصير.
س 18
- شخص محرم، سلمانى است هنوز حلق يا تقصير نكرده سر ديگرى را
مىتراشد بايد كفاره بدهد يا نه؟.