- شخصى در عمره تمتع، حجر اسماعيل را داخل در طواف ننموده و نماز
طواف عمره تمتع و سعى بين صفا و مروه را به جا آورده و تقصير كرده و لباس مخيط نيز
پوشيده پس از التفات، مجددا لباس احرام پوشيده و اعمال را بوجه صحيح دوباره به جا
آورده آيا حج او صحيح است يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال عمره او صحيح است و در صورت جهل به مسأله چنانچه ظاهر
سؤال است كفّاره هم ندارد و همين طور اگر از جهت نسيان باشد.
س 2
- شخصى در مكه در عمره تمتع پس از هفت شوط طواف، قبل از به جا آوردن
نماز طواف، سعى نموده و تقصير هم كرده و شخص ديگر طواف را يك شوط ناقص نموده مع
ذلك نماز خوانده و پس از سعى تقصير كرده و لباسهاى عادى خود را پوشيده اكنون وظيفه
آنها چيست مخصوصا شخص دوم هنوز محرم است و مىتواند عمل را اعاده كند يا نه؟ و هم
چنين جهت تقصير و پوشيدن لباس مخيط بايد كفاره بدهد يا نه؟.
ج
- در فرض اول نماز طواف را هر وقت يادش آمد به جا آورد و اگر از مكه
معظمه خارج شد و يادش آمد هر جا باشد به جا آورد هر چند در وطن باشد كفايت مىكند
و در فرض دوم اگر در مكه يادش آمد و يك شوط را به جا آورد اشكال ندارد و اگر بعد
از برگشتن در وطن يادش آمده كسى را نائب كند از طرف او يك شوط را به جا آورد و در
هر دو صورت شخص مذكور محرم نيست و محل شده و چون جهلا تقصير نموده و مخيط پوشيده
كفاره ندارد.