- شخصى در زمان حياتش اهل نماز و روزه بوده و حج هم به جا آورده با
اين حال، وصيت كرده كه براى او حج استيجار نمايند فعلا فوت كرده و ورثه نمىدانند
حجى كه وصيت نموده براى اين است كه حجة الاسلام خود را باطل دانسته يا حج احتمالى
و احتياط است تكليف چيست؟.
ج
- ظاهر آنست كه حج احتياطى است مگر قرينه باشد كه مستحبى و يا واجبى
است و در هر صورت بايد بر طبق وصيت، عمل شود.
س 36
- شخصى فوت نموده، حج و قضاء نماز و روزه به ذمه دارد و وصيت كرده كه
از ثلث مالش حج و قضاء نماز و روزه استيجار شود در صورت عدم وفاء ثلث آيا همه در
عرض هم هستند و يا مخارج حج را از اصل مال و اجرت نماز و روزه را از ثلث بردارند؟.
ج
- در صورت عدم وفاء ثلث، حج ميقاتى از اصل برداشته مىشود و اجرت
نماز و روزه و تفاوت بين بلدى و ميقاتى از ثلث داده مىشود و در صورت عدم وفاء ثلث
به نماز و روزه و تفاوت بين بلدى و ميقاتى، نماز و روزه، مقدم بر تفاوت بين بلدى و
ميقاتى است و ورثه كبار در صورت رضايت، از مال خود حج بلدى استيجار نمايند و با
عدم رضايت و عدم كفايت ثلث، زائد بر ميقاتى واجب نيست.
س 37
- اگر كسى وصيت به حج كند و تعيين بلدى و يا ميقاتى بودن آن را نكند
تكليف چيست؟.
ج
- ظاهر وصيت، حج بلدى است.
س 38
- كسى كه استطاعت حج را داشته و پيش از آن كه به مكه برود از دنيا
رفته آيا مىشود از ميقات نائب براى او بگيرند يا بايد از بلد نائب گرفت و آيا
فرقى در وصيت كردن و نكردن متوفى و كم بودن و زياد بودن مال او براى گرفتن نائب
هست يا نه؟.
ج
- اگر وصيت نكرده استيجار حج ميقاتى، كافى است و اگر وصيت كرده و
مقيد به ميقاتى نبوده حج بلدى استيجار نمايند مگر آن كه ما زاد بر استيجار ميقاتى
بيش از ثلث باشد كه در اين صورت محتاج به امضاء ورثه است و اگر ورثه