- در فرض سؤال اگر اشياء مذكوره براى مؤنه تهيّه شده باشد آن چه از
اعيان تخميس شده سال سابق، باقى است خمس ندارد و آن چه را مصرف كرده و از عوائد
سال بعد، تهيّه نموده بعد از تمام شدن سال، بايد خمس آن را بدهد بلى اگر سرمايه
كسب بوده بمقدار سرمايه اوّل، خمس ندارد و زائد بر آن، خمس دارد.
س 336
- شخصى اموالش را جهت اداء خمس، رسيدگى و حساب نموده و تخميس كرده
ولى براى سالهاى بعد، حساب نگاه نداشته بعد از چند سال ديگر كه مىخواهد حساب كند
خمسى را كه قبلا از اموالش پرداخت كرده كم مىشود يا خير؟.
ج
- بلى تمام اموال را حساب كند و آن چه را قبلا خمس داده كسر بگذارد.
كسى كه براى خود سال خمسى قرار نداده
س 337
- شخصى سال، براى خود تعيين نكرده و هر وقت بدهكار بوده با اجازه
مجتهد، سهم مبارك امام عليه السّلام را پرداخته آيا ذمّه آن شخص، بري مىشود يا
نه؟.
ج
- بلى پرداخت مزبور، موجب برائت ذمّه مىشود.
س 338
- اگر كسى سالهاى متعدّده براى خودش سالى قرار نداده و بعضى از سالها
خمس، به اموالش تعلّق گرفته و بعضى از سالها هم خمس تعلّق نگرفته و خانه مسكونى هم
براى خودش خريده است تكليف او چيست؟.
ج
- فعلا هر چه زائد بر لوازم دارد خمس آن را بدهد خانه و ساير لوازم،
خمس ندارد مگر آن كه يقين داشته باشد كه به پول آن، خمس تعلّق گرفته كه در اين
صورت خمس آن پول را بايد بدهد.
س 339
- شخصى سال خمس نداشته اگر بخواهد مهر زوجه خود را بدهد بايد بعد از
اخراج خمس بدهد يا قبل از اخراج خمس مىتواند آن را اداء نمايد؟ مثلا شخص، بيست و
پنج هزار تومان سرمايه دارد و مهر زوجهاش پنج هزار تومان است، اكنون بايد خمس
بيست و پنج هزار تومان را بدهد يا بيست هزار تومان را؟.
ج
- منافعى كه سال، بر آن گذشته ابتدا بايد خمس آن را بدهد و بعد مهر
را بپردازد و منافعى كه سال بر آن نگذشته مىتواند خمس نداده مهر را از آن اداء
كند.