كه تعلّق گرفته يا نه تكليفى ندارند. و
اللَّه العالم.
س 245
- ثلثى كه براى ميّت مصرف مىكنند بايد تخميس شود يا خير؟.
ج
- اگر بدانند كه بر مورد ثلث خمس مستقرّ شده و ميّت نداده بايد اوّل
آن را تخميس و بعد بقيّه را صرف ميّت نمايند.
بدهى خمسى ميّت از اصل تركه خارج مىشود
س 246
- شخصى فوت نموده و پدر و مادر و فرزند هم ندارد و در وصيّت نامهاش
تذكّر داده كه خمس مال خود را نپرداختهام وصىّ و ناظر من خمس اموالم را بپردازند
و ثلث خود را هم اختصاص به كفن و دفن و نماز و روزه و حجّ داده، حال آيا خمس را از
اصل مال بايد داد يا از ثلث؟.
ج
- در فرض مسأله، خمس از اصل مال بايد خارج شود و پس از اخراج خمس،
ثلث باقى مانده را به مصارفى كه وصيّت نموده برسانند.
تصرّف در مالى كه خمس به آن تعلّق گرفته يا مشكوك است
س 247
- اگر كسى پولى قرض بگيرد و قرض دهنده خمس اين پول را نداده باشد بر
قرض گيرنده واجب است كه خمس آن را بدهد يا نه مخصوصا در صورتى كه قرض دهنده، مبلغى
را كه قرض گيرنده، بعنوان خمس داده قبول نداشته باشد و به قرض گيرنده ندهد؟.
ج
- اگر بداند بر خصوص آن پول، خمس تعلّق گرفته، قبل از اداء خمس، جايز
نيست در آن تصرّف نمايد.
س 248
- اشخاصى كه خمس بدهكارند و ربا هم در مال آنها وجود دارد براى تعمير
مسجد و خريد زيلو و حصير و كاشى و تعمير حمّام كمك مالى مىدهند آيا مصرف چنين
پولهائى در حمّام و مسجد صحيح است يا خير؟ و در صورتى كه شرعا صحيح نباشد راه حلّى
دارد يا نه؟.
ج
- اگر معلوم نباشد عين مالى كه صرف مسجد يا حمّام مىشود متعلّق خمس
يا از حرام است تصرّف در آن، مانعى ندارد و اگر يقين دارد كه متعلّق خمس يا زكاة
است و صرف در اجرت بنّا و عمله، نموده باشند نماز و غسل، اشكال ندارد و در صورتى
كه با آن، چيزى خريدارى شده كه فعلا موجود است نسبت