- شخصى زمينى داشته فعلا قيمت آن بالا رفته و به وسيله همين زمين
مستطيع شده ولى در رفتن به حجّ مسامحه كرده و الآن مقدارى از آن زمين را فروخته و
تصميم دارد به مكّه، مشرّف شود آيا مؤنه حجّ را بايد تخميس نمايد يا نه؟.
ج
- اگر اصل زمين متعلّق خمس نباشد مثل اين كه ارث يا صداق بوده يا آن
را از پول خمس داده خريده و براى كسب و استفاده از ترقّى قيمت، نخريده آن چه را
فعلا فروخته و صرف رفتن به حجّ مىنمايد خمس ندارد.
س 116
- بيست سال قبل ملكى كه هزار تومان، قيمت داشته بعنوان مهر و يا ارث
به زنى منتقل شده اكنون آن زن، ملك را به چهل هزار تومان فروخته تا به زيارت حجّ
رود آيا به اضافه قيمت، خمس تعلّق مىگيرد يا نه؟.
ج
- اگر در بين سالى كه فروخته، صرف در مؤنه- كه حجّ هم از مؤنه است-
نمايد خمس ندارد.
س 117
- انسان قبل از سال، عازم مسافرت مىشود و براى خانواده يا دوستانش
اجناسى مىخرد و بعد از سال، به آنها مىرساند آيا در اين صورت خمس، واجب است؟.
ج
- اگر در وقت متعارف، خريده باشد خمس ندارد.
س 118
- در رساله نوشته شده كه (بايد از ما زاد بر احتياج، خمس داده شود)
ما زاد بر احتياج چه حدّ است فرضا شخص ميل دارد چندين دست لباس و كفش و غيره تهيّه
كند و يا كتابهاى گوناگون براى مطالعه بخرد و يا خوراكهاى متنوّع تهيّه نمايد به
طورى كه تمام درآمد محدودش خرج شود و اضافه، باقى نماند لطفا دقيقا توضيح فرمائيد.
ج
- حدّى ندارد و نسبت به اشخاص، تفاوت مىكند و مراد، مطابق شأن است و
لباس و كفش و غذا و كتاب، اگر مورد حاجت متعارف باشد يعنى تهيّه آنها در نظر عرف،
اسراف و زياده روى، حساب نشود خمس ندارد هر چند تمام درآمدش خرج شود و آن چه را كه
تهيّه كرده، در سال يك مرتبه يا دو مرتبه، مورد استفاده، قرار بگيرد.