responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 316

رسيدن سال، خانه خريده، خمس هيچ يك از ما زاد پول زمين قم و همه پول زمين تهران واجب نيست.

س 97

- بنده منزلى دارم كه مخروبه است، مقدارى آجر و سيمان و غيره براى تعمير آن خريده‌ام و در اثر نداشتن مزد بنّا، همين طور مانده، بفرماييد آيا سر سال خمس، به اين لوازم، خمس تعلّق مى‌گيرد يا خير؟.

ج‌

- در فرض سؤال، اگر قبل از رسيدن سال خمس، شروع به تعمير نموده‌ايد، به سيمان و آجر و غيره كه جهت تعمير ساختمان، خريدارى شده، خمس تعلّق نمى‌گيرد.

س 98

- كسى پول مكّه را كنار گذاشته، ولى يكى دو سال موفّق نشده آيا اين پول خمس دارد يا نه؟ و اگر اين پول را تحويل كسى داد كه به نيابت به مكّه برود، ولى نائب يكى دو سال موفّق نشد آيا خمس دارد يا خير؟.

ج‌

- در فرض اوّل سؤال، خمس واجب است و در فرض دوّم، چنانچه آن شخص را اجير كرده كه در همان سال مكّه برود، و عمل حجّ او را انجام دهد، و براى اجير عذرى پيش آمده، و نتوانسته در آن سال حجّ برود، و حصول عذر، بعد از سال خمس، بوده، خمس واجب نيست، و امّا اگر اجير نكرده باشد، يا قبل از تمام شدن سال خمس، عذرى براى اجير پيدا شود، صاحب پول، بايد خمس آن را بدهد.

س 99

- چنانچه پولى بابت ضرورتى، بصورت سپرده باشد و سال خمسى فرا رسد، بايد خمس آن را پرداخت يا نه؟ مانند كسى كه پول اتومبيلى را پرداخته ولى مدّتها بعد، نوبت تحويل آن خواهد رسيد.

ج‌

- اين مسأله دو صورت دارد يكى اين كه پول را قبلا در مقابل اتومبيل مى‌دهد يعنى آن را مى‌خرد و مثلا بعد از دو سال تحويل مى‌گيرد و ديگر اين كه پولى را مى‌دهد كه مشمول قرعه‌كشى گردد و بعد از دو سال مثلا، قرعه، به نامش اصابت مى‌كند و اتومبيل را تحويل مى‌گيرد، در فرض اوّل، چنانچه اتومبيل براى سوارى شخصى خودش مورد نياز باشد خمس ندارد و اگر براى حمل مسافر و بار يا رسيدگى به امور شغليش خريده، خمس آن، به قيمت وقت اداء خمس و به نرخ بازار آزاد،

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 316
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست