بكارد بايد خمس تمام آن چه را كه از محصول
در آخر سال باقى مانده و مصرف نشده بدهد يا مىتواند بمقدار يك خروار بذر را
استثناء كند و خمس بقيّه را بدهد و نيز گندمى كه زكاة و خمس به آن تعلّق گرفته و
داده نشده اگر با همان گندم، زراعت كنند آيا حكم مخلوط به حرام را دارد يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال اوّل، بذر مذكور خمس ندارد و خمس بقيّه را بايد بدهد و
در مورد سؤال دوّم، در محصول آن زراعت، ارباب خمس و زكاة شريكند و حكم مخلوط به
حرام را ندارد و لكن اگر زكاة و خمس تخمى را كه كاشتهاند بدهند كافى است.
مؤنه خمس ندارد
س 87
- اگر كاسب از ربح سالش تلفن بخرد جزء ما يحتاج است يا خمس دارد؟.
ج
- تلفن منزل، خمس ندارد و تلفن محلّ كسب، حكم سرمايه را دارد و خمس
آن، واجب است.
س 88
- مالياتى را كه دولت از اشخاص مىگيرد به چه حساب، مىتوان منظور
نمود؟.
ج
- بحساب شرعى، منظور نمىشود ولى خمس اين مبلغ، بر ذمّه او نمىباشد.
س 89
- شخص كارگر، حساب سال ندارد در بين سال مسافرت به مشاهد مشرّفه مثل
كربلاء يا مشهد مىنمايد آيا لازم است خمس مبلغى را كه جهت مخارج اين مسافرت، مصرف
مىكند ادا كند يا نه؟.
ج
- اگر منافع سال قبل را به مصرف زيارت، برساند خمس آن واجب است لكن
اگر منفعتى را كه بدست او آمده قبل از گذشتن يك سال بر آن به مصرف زيارت برساند
خمس ندارد.
س 90
- هر گاه كسى كه سال دارد در اوّل سال، خمس وجوه نقدى خود را بدهد و
تا سال بعد، احتياج به مصرف و خرج وجوه مذكوره پيدا نكند و مبلغى هم بر آن افزوده
نمايد سالهاى بعد، بايد خمس تمام موجودى را بدهد يا فقط خمس